ירון בן-זכאי, מרצה ויועץ עצמאי בתחום ניהול פרויקטים, בראיון בנושא ניהול פרויקטים בזמן משבר.  הוא עוסק בניהול פרויקטים מזה שלושה עשורים, ותחומי המומחיות העיקריים שלו הם: איתור גורמי סיכון, מניעה (Prevent), הכנה (Prepare), התמודדות-תגובה (Response) ושיקום לאחר אסון (Recovery).

עם אילו מורכבויות אתה מתמודד בימים אלו של משבר ומלחמה? 

"האתגר העיקרי הוא שמירה על רציפות תפקודית תוך גיוס עובדים למילואים, חשש מפני מתקפת טילים, פגיעה באתרי ייצור, פגיעה בחזית ובעורף, אילוצי משאבים ואי-ודאות כלכלית".

כיצד אתה מתמודד עם נושאים אלו?

"ההתמודדות היא על ידי תוכניות מגירה, פיזור סיכונים, גיבוי אתרים ושימוש בעתודות עבר".

האם יש לך מתודולוגיה סדורה לניהול פרויקט במצבי חירום ואסון? מהם עיקריה?

"עיקרי המתודולוגיה לניהול פרויקט במצבי חירום ואסון, כוללים: הקמת מערכות התרעה, הערכת הסיכון בהתאם לגורם הסיכון, חוקים ונהלים מותאמי אירוע, עקרונות גנריים – התאמה למציאות משתנה, נהלי עבודה, הדרכה ותרגול, פיקוד ושליטה, הכשרה למתארים שונים, הגדרת תפקידים, הסברה באמצעות כלים שונים, רמות ידע וסמכויות, ועוד. בנוסף לכך, רכש ציוד מתאים, הדרכה ואחזקה.

"דברים נוספים שיש לקחת בחשבון הם, כיצד ניתן לצמצם פגיעה, כיצד ניתן להיערך, כיצד הארגון יתפקד בהתאם לנהלי שעת חירום, מה הן היכולות הקיימות, אילו פערים קיימים בין הצרכים ובין היכולות הקיימות, ועוד".

מה לגבי ניהול פרויקטים בזמן מלחמה?

"יש לבחון קידום תוכנית לאומית: שיתופי הפעולה בין ארגונים מקומיים, שיתופי פעולה אזוריים וארציים, ומהן הדרכים לביצוע השיקום (Recovery)".

מהם תרחישי הייחוס במצבי חירום ואסון שהם בעלי השלכות על פרויקט, עליהם תדבר בהרצאתך בכנס?

"אדבר בהרצאתי על איומים ביטחונים ביבשה, באוויר ובים. טרור ארצי ופגיעה בארגון, מתקפה אלקטרונית ועוד, וכן תרחישים רבים נוספים וכיצד יש להיערך אליהם בהתאם".

מהי תחושתך האישית כלפי אירועי הטרור, החטופים, ההרוגים, המלחמה?

"התחושה היא של שותפות לכאב ולסבל הבל יתואר. בנוסף, תסכול נוכח השאננות והקלות הבלתי נסבלת של הרג אזרחים ולוחמים. מצער שמעבר למסע הרצח ביום שמחת תורת ישראל, שבוצע בידי מרצחים שפלים, ניתן היה גם לראות אזרחים פלסטינים בגילאים מבוגרים, שהעמיסו גופות נרצחים על טנדרים במטרה לגבות תשלום בעבורם.  ניתן היה לזהות מי שהגיע לבזוז את רכוש הנרצחים כולל שימוש בכרטיסי אשראי של נרצחים. יחד עם זאת, חווינו בעבר אתגרים דומים. אמונה בצדקת דרכינו, שמירה על ערכי עם הנצח תוך שמירה על חוסן לאומי ויכולת להבין שעם הנצח לא מפחד מדרך ארוכה, יעניקו לנו יכולת להרים ראש, להביט קדימה ולהתפלל לעתיד טוב יותר.

"זה המקום לציין, שסיוע בינלאומי ממדינות שונות, תוך הכרת הטוב לגדולה שבין חברותינו – ארצות הברית, מעניקים למדינת ישראל מרווח נשימה וגיבוי במידת הצורך להתמודד עם איומים נוספים אפשריים באזורנו, דוגמת חיזבאללה, סוריה, ואירן המבקשת לנצל את המצב באמצעות המורדים הח'ותים בתימן. יודגש שאין פתרון קסם לאף אחת מהסוגיות והמחיר שלצערנו אנו משלמים ועלינו יהיה לשלם עבור כל פתרון, הוא יקר בכל קנה מידה: שחרור החטופים והנעדרים אם בפעילות צבאית או בניהול משא ומתן ישיר או עקיף, כפי שמתנהל עתה ושחרור מחבלים שידיהם מגואלות בדם נרצחים".

כיצד מתמודדים עם התחושות הקשות וממשיכים במשימות המקצועיות?

 ,אמונה בצדקת דרכנו תוך הבנה שהעולם אינו הפקר. יש מושל לבירה"
עלינו לשמור על צלם אנוש ולהבין שמדינת ישראל כאי של יציבות, דתית, תרבותית ופוליטית, שומרת על מוסר יהודי ואנושי גם כלפי הגרועים שבשונאינו

ולסיום, מה אתה מאחל למנהלי הפרויקטים בפרט ולישראל כאומה?

"שמירה על ערכי עם הנצח, שמירה על שגרת חיים, שמירה על חוסן אישי (פיסי ונפשי כאחד), חוסן ארגוני, חוסן לאומי תוך הקפדה על כללי התנהגות ומוסר אנושיים ויהודיים. זה המקום לזכור, שכל משבר הוא גם הזדמנות חדשה. יש לזהות הזדמנויות ואפשרויות חדשות תוך גיוס משאבים אישיים, ארגוניים ולאומיים לצורך צמיחה מחודשת. אנא שמרו על עצמכם ויקיריכם. שנשמע ונתבשר בבשורות טובות".

 

 

 

בואו נשמור על קשר...


אנא הקדישו רגע מזמנכם למלא את טופס הרישום לצורך קבלת תוכן מקצועי.
זה יעזור לנו להבין את צרכיכם המדויקים ולהתאים את התכנים שלנו לדרישותיכם.