דילמת האסיר, שיווי משקל נאש ועקרונות נוספים מתורת המשחקים יכולים לסייע לכם בניהול פרויקטים בדרכים שלא דמיינתם
תורת המשחקים היא ענף של מתמטיקה שימושית. תורת המשחקים בוחנת קבלת החלטות בקרב קבוצות של אנשים כאשר התוצאה עבור כל אדם או "שחקן" במצב או "משחק" נתון תלויה בפעולות של כולם.
ניהול פרויקטים הוא לא תמיד משחק, אבל על ידי הבנת המושגים של תורת המשחקים, לעתים קרובות אתה יכול להיות המנצח.
תורת המשחקים מנסה לחזות את הצלחתו של אדם בקבלת החלטות, בהתאם לבחירות של אחרים.
דילמת האסיר וניהול פרויקטים
דמינו שני אסירים אשר ביצעו פשע משותף. החוקרים במעצר מפרידים את האסירים בין חדרים שונים ומנסים לגרום לכל אחד מהם להודות במעשה ולהפליל את האסיר השני. לכל אחד מהאסירים כעת יש הזדמנות להפליל את חברו ולצאת לחופשי או לבחור לשתוק.
בין האפשרויות העומדות בפני האסירים:
- אם גם א' וגם ב' יבחרו לשתוק, כל אחד ירצה שנת מאסר אחת.
- אם א' יבחר לשתוק וב' יפליל, א' יקבל 3 שנות מאסר וב' ייצא לחופשי. כך גם להפך.
- אם שניהם יפלילו זה את זה, כל אחד מהם ירצה שנתיים בכלא.
- התוצאה הטובה ביותר: אם שניהם ישתפו פעולה בשתיקה – כל אחד ירצה שנת מאסר אחת.
הדילמה נובעת מכך, שאף אחד משני האסירים לא יודע מה השני צפוי לעשות.
דילמת האסיר בתורת המשחקים
דילמת האסיר (Prisoner's dilemma) היא בעיה פרדוקסלית בתורת המשחקים, שפורסמה ב- 1950 על ידי מריל פלאד, ומלווין דרשר. הדילמה מדגימה מצב בו התנהגות רציונלית לחלוטין מנקודת מבטו של הפרט, תוביל לתוצאה שאינה אופטימלית לצמד. דילמת האסיר משמשת כדוגמה קלאסית לבעיות בהן עוסקת תורת המשחקים.
סרטון להמחשת השימוש בדילמה באופן פשוט ומעניין בתהליכי מכירות ופרסום:
כיצד דילמת האסיר ותורת המשחקים באות לידי ביטוי בניהול פרויקטים?
תורת המשחקים פותחה לראשונה כדי לחזות מצבים שבהם שחקן אחד מצליח יותר על חשבון אחר, במילים אחרות: "משחק סכום אפס". תורת המשחקים הורחבה עם הזמן לטיפול במגוון רחב של מצבים ואינטראקציות, והיא משמשת כלי מצוין לניהול פרויקטים.
מנהלי פרויקטים מחברים בין פרויקטים קשורים ובין משימות בפרויקט, מחליטים לגבי סדרי עדיפויות של משאבים ומדווחים על התקדמות הפרויקט לאנשים המתאימים. סמכות, אחריות וקבלת החלטות הם תפקידים חשובים ומשמעותיים בניהול פרויקטים, וזה כרוך בניהול עובדים, יצירת מו"מ והגעה לפתרונות. עקרונות מתורת המשחקים המסייעים לנתח ולהבין כיצד עשוי לפעול האדם האחר בסיטואציות שונות, מסייעים מאוד למנהל הפרויקטים.
נושאים שמנהל פרויקטים עשוי לחשוב עליהם בתהליך ניהול פרויקטים:
מה' הבעיה שאתה מנסה לפתור?
מי הם השחקנים?
לאילו שחקנים תהיה השפעה על הצלחת ההחלטה שלך?
כדי להשתמש בתורת המשחקים לניהול פרויקטים, תוכל להכין רשימה של שחקנים רלוונטיים לפרויקט על בסיס התשובות לשאלות הנ"ל.
תורת המשחקים וניהול פרויקט
אחד המושגים החשובים ביותר בתורת המשחקים הוא רעיון האיזון. "שיווי משקל נאש" בתורת המשחקים, הוא מצב של איזון אליו מגיעים השחקנים, כאשר כל שחקן בוחר באסטרטגיה האופטימלית בהתחשב בבחירות של השחקנים האחרים. במילים אחרות, זה מצב שבו לאף שחקן אין תמריץ לשנות את האסטרטגיה שלו, מכיוון שזה יגרום להם לתוצאות גרועות יותר. במציאות כמו במשחק, כל שחקן מנסה למצוא את הדרך הטובה ביותר להשיג את מטרותיו בעצמו, אולם שימוש בעקרון שיווי משקל נאש יכול לסייע לכם ליצור מצב שבו שחקנים זקוקים זה לזה כדי להגיע לפתרון משותף – לעבוד כצוות.
לסיכום, אין עיקרון נכון אחד בלבד לניהול פרויקטים, מדובר באינספור תרחישים, מצבים ומורכבויות, ויישום עקרונות מתורת המשחקים יכול לסייע לכם באופן משמעותי לקדם את הפרויקט בהצלחה ולהגיע לתוצאות הרצויות.