בעולם ניהול הפרויקטים, המונח "בעלי עניין" נשמע לעתים קרובות.
אבל מה זה באמת אומר, ולמה זה כל כך חשוב?

בעלי עניין הם למעשה כל מי שמשפיע או מושפע מהפרויקט שלכם.
זה יכול להיות הבוס שלכם, הלקוחות, חברי הצוות, משרדי ממשלה, בנקים, לקוחות פוטנציאליים, מתחרים ועוד.

ניהול נכון של בעלי העניין מאפשר לכם להבין טוב יותר את הרצונות והציפיות שלהם, ולעצב את הפרויקט כך שיענה על צורכיהם ויזכה בתמיכתם

ארבעת השלבים לניהול אפקטיבי של בעלי עניין

1. זיהוי: מי הם בעלי העניין בפרויקט?

ערכו סיעור מוחות, ראיונות וניתוח מסמכים לזיהוי כל בעלי העניין הרלוונטיים.

רשמו כל מי שקשור לפרויקט, כולל מי שעשוי להיות מושפע בעתיד.

חשבו גם על בעלי עניין עקיפים שהפרויקט עשוי להשפיע עליהם

  1. הבנה: מה הם חושבים ורוצים?

נתחו את העמדה והאינטרסים של כל בעל עניין.

השתמשו בכלים כמו מטריצת השפעה/עניין להערכת החשיבות היחסית של כל אחד.

נסו להבין את נקודת המבט שלהם על הפרויקט, כולל חששות אפשריים

  1. תכנון: איך אעבוד איתם?

קבעו את מידת המעורבות של כל בעל עניין בפרויקט.

צרו תכנית תקשורת מותאמת אישית, תוך שימוש בערוצים ובתדירות המתאימים לכל אחד.

זהו סיכונים פוטנציאליים הקשורים לבעלי העניין

  1. פעולה ומעקב: יישום והתאמה

הוציאו לפועל את התכנית שלכם.

בדקו באופן קבוע את יעילותה ובצעו התאמות לפי הצורך

ניהול נכון של בעלי העניין בפרויקט יאפשר לכם להבין טוב יותר מה הם רוצים ומצפים, למעשה תוכלו למנוע חלק ניכר מהבעיות עוד לפני שהן מתחילות, זכרו, כשאנשים מרגישים שאתם באמת מקשיבים להם ומבינים את צורכיהם, יש  סיכוי גדול יותר להפוך אותם לתומכים בפרויקט.

דוגמה

נניח שאתם מנהלים פרויקט להקמת אפליקציה חדשה בחברה שלכם:

זיהוי: אתם מזהים שבעלי העניין העיקריים הכוללים את המנכ"ל, המנמ"ר, צוות הפיתוח, מחלקת השיווק והלקוחות העתידיים.

הבנה: אתם לומדים שהמנכ"ל רוצה שהאפליקציה תהיה מוכנה מהר, צוות הפיתוח רוצה לעבוד עם טכנולוגיות חדשות, השיווק רוצה שהאפליקציה תהיה "מגניבה", והלקוחות רוצים שהיא תהיה קלה לשימוש.

תכנון: אתם מחליטים לשלוח עדכון שבועי למנכ"ל, לקיים פגישות יומיות קצרות עם צוות הפיתוח, לשתף את השיווק בעיצובים, ולערוך בדיקות משתמשים עם לקוחות פוטנציאליים, בנוסף זיהתם סיכון אפשרי לעיכוב בלו"ז כתוצאה מכך שייתכן וחלק מעובדי צוות הפיתוח יגוייסו למילואים במהלך הפרויקט.

פעולה ומעקב: אתם מתחילים ליישם את התוכנית. אחרי חודש, אתם מגלים שהצוות מרגיש שיש יותר מדי פגישות, אז אתם מצמצמים אותן לפעמיים בשבוע.

סרטון שנוצר ע"י מני דלל באמצעות בינה מלאכותית

אתגרים נפוצים בניהול בעלי עניין והמלצות להתמודדות

ניהול בעלי עניין יכול לעיתים להיות אחד האספקטים המורכבים ביותר בניהול פרויקטים. להלן מספר אתגרים נפוצים והצעות להתמודדות:

  1. התמודדות עם בעלי עניין מתנגדים:

– זהו מוקדם ככל האפשר את מקור ההתנגדות.

– הקשיבו לחששות שלהם בצורה פעילה ואמפתית.

– נסו למצוא פתרונות שעונים על הצרכים שלהם מבלי לפגוע במטרות הפרויקט.

– שקלו לערב אותם יותר בתהליך קבלת ההחלטות כדי להגביר את תחושת הבעלות שלהם.

–  במידת הצורך שקלו לערב גורמים בכירים יותר בארגון לפתרון הקונפליקט.

  1. איזון בין צרכים מתנגשים של בעלי עניין שונים:

– בצעו ניתוח מעמיק של הצרכים והאינטרסים של כל בעל עניין.

– חפשו פתרונות "win-win" שיכולים לענות על צרכים של מספר בעלי עניין בו-זמנית.

– השתמשו בטכניקות של משא ומתן ופתרון קונפליקטים.

– הגדירו בבירור את סדרי העדיפויות של הפרויקט ושתפו אותם עם כל בעלי העניין.

– במקרה הצורך, ערבו את הנהלת הארגון בקבלת החלטות קריטיות.

  1. שמירה על מעורבות לאורך זמן:

– פתחו תכנית תקשורת עקבית ומותאמת אישית לכל בעל עניין.

– ספקו עדכונים תכופים על התקדמות הפרויקט 

–  הדגישו התקדמות והצלחות, גם אם קטנות. 

– הדגישו את הערך והתועלת שהפרויקט מביא לכל בעל עניין.

– ערבו בעלי עניין בנקודות החלטה קריטיות לאורך הפרויקט.

  1. ניהול ציפיות: לעתים קרובות, בעלי עניין מפתחים ציפיות לא ריאליות לגבי תוצאות הפרויקט.

– הגדירו בבירור את היקף הפרויקט, המטרות והמגבלות מתחילתו.

– תקשרו באופן ברור ועקבי את מה שהפרויקט יכול ולא יכול להשיג.

– נהלו משא ומתן על שינויים בהיקף הפרויקט בצורה פורמלית ושקופה.

– ספקו עדכונים תכופים על התקדמות הפרויקט, כולל אתגרים וסיכונים.

  1. התמודדות עם שינויים בבעלי העניין: במהלך פרויקטים ארוכים, יתכנו שינויים בזהות בעלי העניין או בתפקידיהם.

– בצעו הערכה מחדש של בעלי העניין באופן תקופתי.

– פתחו תהליך קליטה יעיל לבעלי עניין חדשים.

– שמרו על תיעוד מפורט של החלטות והסכמות קודמות.

– בנו מערכות תמיכה ורשתות בתוך הארגון שיכולות לסייע בשמירה על רציפות.

  1. ניהול בעלי עניין בפרויקטים בינלאומיים: פרויקטים גלובליים מוסיפים שכבה נוספת של מורכבות לניהול בעלי העניין.

– פתחו מודעות תרבותית ורגישות להבדלים בין-תרבותיים.

– השתמשו בכלי תקשורת מתאימים להתגבר על פערי זמן ומרחק.

– שקלו מינוי נציגים מקומיים לניהול בעלי עניין באזורים גיאוגרפיים שונים.

– הקפידו על תקשורת ברורה ופשוטה למניעת אי הבנות.

טיפים מנצחים לניהול בעלי עניין

היו ברורים:  השתמשו בשפה פשוטה ונגישה לכולם. 

הקשיבו:  פתחו ערוצי תקשורת דו-כיווניים ועודדו משוב. 

היו גמישים:  היו מוכנים להתאים את הגישה שלכם לצרכים המשתנים. 

תעדפו:  התמקדו בבעלי העניין המשפיעים ביותר על הצלחת הפרויקט. 

היו יצירתיים:  חשבו מחוץ לקופסה בדרכי המעורבות והתקשורת. 

בנו אמון:  עמדו בהבטחות ושמרו על שקיפות גם במצבים מאתגרים. 

למדו והשתפרו:  בצעו הערכה תקופתית של אסטרטגיית ניהול בעלי העניין שלכם

סיכום

ניהול בעלי עניין הוא מיומנות קריטית בניהול פרויקטים מודרני. באמצעות גישה מובנית, תקשורת אפקטיבית, וגמישות מחשבתית, מנהלי פרויקטים יכולים לרתום את כוחם של בעלי העניין להצלחת הפרויקט. זכרו, פרויקט מוצלח אינו רק כזה שעומד ביעדי זמן ותקציב, אלא כזה שמספק ערך לבעלי העניין שלו.

בעולם העסקי המורכב של ימינו, ניהול בעלי עניין אפקטיבי הוא לא רק יתרון – הוא הכרח להצלחה ארוכת טווח של פרויקטים וארגונים.

מוזמנים להאזין לפרק שדן בנושא בפודקאסט ניהול פרויקטים & AI בקישור הבא:

Episode 2 – Stakeholder Management. Meni Dalal by Project management and AI

spotifyanchor-web.app.link

אסיים עם תפילה להחזרת החטופות והחטופים לביתם בשלום, במהרה!

הכותב הינו בעל הפודקאסט ניהול פרויקטים & AI, סא"ל במיל', מנהל יחידת תעשייה וניהול בבית החולים איכילוב, דירקטור לתחום האקדמי והאו"ש בסניף הישראלי של עמותת PMI , מרצה בקורס ניהול פרויקטים בבית הספר להייטק באוניברסיטת בר אילן ובבית הספר ללימודי תעודה במכללת Hit

בואו נשמור על קשר...


אנא הקדישו רגע מזמנכם למלא את טופס הרישום לצורך קבלת תוכן מקצועי.
זה יעזור לנו להבין את צרכיכם המדויקים ולהתאים את התכנים שלנו לדרישותיכם.