מעטים התחומים שמחזיקים בתוכם מתח בין דיוק קר למורכבות אנושית. ניהול פרויקטים הוא אחד מהם: מצד אחד – תכנון קפדני, שיטות עבודה סדורות ונתונים שמכתיבים כל צעד; מצד שני – אנשים עם צרכים ורגשות, והחלטות שנולדות מתוך ניסיון ואינטואיציה. ההצלחה לא מגיעה רק מהקפדה על הכללים אלא מהיכולת לדעת מתי ואיך לחבר בין שני העולמות הללו לכדי תוצאה אחת, מדויקת ובעלת ערך. זו כבר לא רק מתודולוגיה – זו אומנות ניהול הפרויקטים.

יש רגעים בהם אתה מביט על ציור ומרגיש שהוא כמעט חי. לא בגלל הצבעים אלא משום שיש בו משהו נכון. משהו שלם. אתה לא שואל את עצמך למה הקו הזה עבה יותר או למה הצבע הזה נשבר דווקא שם – הכול מרגיש כאילו היה חייב להיות כך ורק מי שצייר אותו יודע כמה ניסיונות, מחיקות ושכבות התחבאו מתחת לפני השטח עד שהגיע הרגע שבו הכל התחבר.

ניהול פרויקטים נראה מבחוץ כמו עניין טכני לגמרי – טבלאות, לוחות זמנים ופגישות עדכון שלא נגמרות. אבל מי שנמצא בפנים יודע שזה סיפור אחר לחלוטין. זו לא עוד הפעלה של מתודולוגיה, אלא תהליך יצירתי שמחבר אנשים, תהליכים והחלטות תחת מגבלות ואילוצים לשלם הגדול מסכום חלקיו. שלם שנראה טבעי, כמעט מובן מאליו, למרות המורכבות העצומה שמסתתרת מאחוריו.

מה שהופך מנהל פרויקטים מקצועי לאומן הוא היכולת לצאת מהקווים – לא במובן של לשבור חוקים סתם כך, אלא במובן העמוק יותר: להבין את המסגרת עד שהוא יודע מתי נכון להתעלם ממנה. לצאת מהקווים מתוך השראה של רגע. רגע של אינטואיציה בו דווקא החלטה שנראית חריגה, מובילה לתוצאה פורצת דרך.

אינטואיציה כזו נשענת על שכבות של ידע וניסיון. כמו בציור – רק מי שצייר אינספור קווים ישרים יודע איך, מתי ולמה נכון לעקם אחד מהם. ניהול פרויקטים מקצועי דורש שליטה מלאה במתודולוגיות וכלים – לצד הבנה שמגיעה רק עם שנים של ניסיון  ויכולת לקרוא בין השורות כדי לחבר את הנקודות קצת אחרת.

בסופו של דבר, כמו בציור, ברגע שזה מצליח – הכל נראה פשוט. אתה מביט בתוצאה הסופית ורואה משהו שלם: פרויקט שעובד, מוצר שמספק ערך, תהליך משנה מציאות. אבל מי שהיה שם יודע – זה לא קרה כי דבקת בקווים, אלא כי ידעת מתי נכון היה לצאת מהם.

האינטגרציה – החיבור בין כל חלקי הפרויקט – בדיוק כמו קומפוזיציה בציור, היא המקום שבו באה לידי ביטוי האמנות.

אנשים, תהליכים, טכנולוגיה ואסטרטגיה לא מתחברים מעצמם. זהו חיבור עדין, כמעט בלתי נראה, המתרחש רק כשאתה מכיר כל חלק לעומק – יודע מה מניע אותו, מה מגביל אותו, ומה יגרום לו לעבוד בהרמוניה עם האחרים. זו אומנות שלא כתובה בשום ספר. היא מתקיימת מתוך למידה אינסופית, שנים של הצלחות שנחגגו וכישלונות שנחקרו עד תום. היא מתרחשת כשמבינים שהטכנולוגיה היא לא רק קוד או מכונה, אלא כלי שמשרת אנשים; שהתהליכים הם לא טבלאות אלא מסלולים שמחזיקים את התנועה כולה; שהאסטרטגיה היא לא רק מצגת אלא כיוון שמעניק משמעות לכל צעד.

וכאשר החיבור הזה מצליח – משהו גדול יותר נולד. לא עוד פרויקט מוצלח, אלא יצירת מופת, כזו שמצליחה לשנות מציאות – בדיוק כמו בציור, היא נראית טבעית כל כך, כאילו לא הייתה יכולה להיראות אחרת.

מבט מבחוץ – האומנות דרך עיני אמן – דוד גרשטיין

כדי לתת את הגושפנקא האמיתית לצד האומנותי של הפרויקט, ביקשתי את חוות דעתו של האמן הבינלאומי דוד גרשטיין – מהשמות המוכרים והמשפיעים ביותר בעולם האמנות הישראלית והבינלאומית. גרשטיין, אמן רב־תחומי, יצר מאות עבודות הפזורות במוזיאונים וגלריות ברחבי העולם. הוא ידוע בסגנונו הצבעוני והחי, המשלב שליטה טכנית יוצאת דופן עם חופש יצירתי מלא – שילוב שהפך אותו לשם עולמי ולסמל של אומנות הנובעת מתוך חזון אישי מובהק.

וכך הוא כתב לי:

"כאמן, אפשר להדגיש את ההקשר ליצירה אמנותית בכך שהאמן מפתח אג'נדה דרכה הוא רואה את העולם ומעביר לצופה את מה שחשוב לו להגיד. חזון ייחודי לפיו הוא רואה את העולם מתנהל, למשל: עולם אופטימי, הרמוני, מאוזן – או ההיפך: עולם סוער, מעוות, דינמי ואכזרי. בהתאם לראייתו מתכוונת היצירה להוביל את הצופה אל עולמו הרוחני. במובן זה האמן מוביל את עוקביו ולא מובל ונגרר לפי האופנה או נטיית הרוב אל הקל והנוצץ. במילים אחרות, חשובה השקפת עולם יציבה כאשר להגשמתה מתכווננים הדברים, גם אם הדרך אליה מתפתלת וגמישה."

דבריו של גרשטיין נגעו בדיוק בלב העניין. גם בניהול פרויקטים, מנהל אמיתי אינו מובל על ידי אילוצים זמניים או אופנות ארגוניות חולפות – הוא פועל מתוך חזון ברור, כזה שמכוון כל צעד, גם כשנדרשת גמישות. כמו האמן, גם מנהל הפרויקט נדרש לשמור על עמוד שדרה מקצועי ולדעת לאן הוא רוצה להוביל, גם כשהדרך משתנה תוך כדי תנועה.

היצירה, בין אם היא פרויקטלית ובין אם אמנותית, נבנית מתוך תהליך סדור, מבוסס עקרונות וכללים, אך גם מתוך נכונות לפגוש את הבלתי צפוי. האילוצים, השינויים וההזדמנויות שנפתחות בדרך מאפשרים לגלות רבדים שלא תוכננו מראש. האמנות האמיתית היא לדעת להחזיק חזון יציב – ובו בזמן להיות פתוחים, קשובים, מוכנים לנווט מחדש מבלי לאבד את הכיוון.

התמזל מזלי להכיר את דוד באופן אישי, ולגלות מאחורי העבודות המרהיבות אדם מיוחד במינו – חד, עמוק ומלא אנושיות – בדיוק אותם מרכיבים שמבדילים בין עוד פרויקט מוצלח לבין יצירת מופת אמיתית.

בתמונה:   מומנטום- דוד גרשטיין

גובהו של הפסל 18.5 מטרים והוא מוצב בכיכר המרכזית של מרכז העסקים בסינגפור משנת 2008.

בסינגפור יש דגש על חינוך ושאיפה להישגיות ומצויינות. הפסל מדבר על הספירלה החברתית שהולכת וקטנה ככל שמתקרבים לפסגה עד האיש שהגיע לקצה ומניף את הדגל (או הסמל, או המותג). יש אנשים שעולים ויש שיורדים, זוהי הספירלה החברתית.

מאת: טלי חמו, PMP – מנהלת פרויקטים מיוחדים, חברת ועדת תחרות פרויקט השנה POY

בואו נשמור על קשר...


אנא הקדישו רגע מזמנכם למלא את טופס הרישום לצורך קבלת תוכן מקצועי.
זה יעזור לנו להבין את צרכיכם המדויקים ולהתאים את התכנים שלנו לדרישותיכם.