כמנהלי פרויקטים בכל ארגון, ובכל העולם, עומד בפנינו אתגר משותף: כיצד למקסם את הצלחת הפרויקטים שאנו מנהלים?

אך לפני שנוכל למקסם – עלינו לדעת כיצד מודדים הצלחה או כישלון של פרויקט, וכדי למדוד הצלחה עלינו להגדיר: מהי הצלחה בפרויקט? איך מודדים הצלחה כשכל פרויקט הוא ייחודי? איך מאזנים בין תפיסות שונות של בעלי עניין?

הגדרה מחודשת להצלחה

על מנת להתמודד עם האתגר, נדרש עדכון תפיסתי: פרויקט מצליח הוא כזה שמספק ערך השווה את ההשקעה והמאמץ שהושקעו בו.

במילים פשוטות – ואולי גם בנוסחה מתמטית: ערך > מאמץ + עלות

 PMI ערכו מחקר מקיף: למעלה מ-10,000 אנשי מקצוע מ-141 מדינות ענו על יותר מ-55 שאלות בנוגע לפרויקטים שהסתיימו לאחרונה. המחקר כלל גם יותר מ-150 ראיונות עומק עם בעלי תפקידים מגוונים.

ממצאי המחקר

אחת השאלות המרכזיות הייתה: "באיזו מידה הפרויקט סיפק את הערך ששווה את המאמץ וההשקעה?" (מדד מ-0 = כישלון מוחלט, עד 10 = מלא).

 התוצאות:

  • 12% – כישלון
  • 40% – תוצאה מעורבת
  • 48% – הצלחה

מסקנה: הצלחה איננה מצב בינארי – היא רצף. פרויקט לא נמדד רק בהצלחה או כישלון, אלא במידת הערך שנתפס בעיני בעלי העניין.

שאלה נוספת: "מי קובע את הצלחת הפרויקט"

התוצאות:

  • 29% – הלקוח או המוטב
  • 20% – הנהלה בכירה
  • 17% – נותן החסות לפרויקט
  • 17% – ראש ה-PMO
  • 14% – מנהל הפרויקט
  • 12% – מנהל פורטפוליו
  • 12% – מנהל תוכנית

המסקנה: הלקוח או המוטב הוא הגורם המרכזי בהערכת הצלחת הפרויקט – בעוצמה גבוהה מכל קבוצה אחרת.

ערך חברתי – משפיע על הצלחה

נתון מעניין נוסף שהתגלה במחקר: כאשר לפרויקט יש היבט חברתי, תחושת ההצלחה בעיני הלקוח עולה בצורה משמעותית.

  • 55% נתפס כהצלחה – בפרויקטים עם מטרה חברתית
  • 33% נתפס כהצלחה – בפרויקטים ללא מטרה חברתית

גם כאשר הפרויקט נכשל, שביעות רצון הלקוחות גבוהה ב-30% כאשר הייתה לו תרומה חברתית: "נכשלנו, אבל היה שווה לנסות"

לסיכום, הצלחת פרויקט אינה נמדדת רק בעמידה בלוחות זמנים ותקציב.

  • תפיסת הערך בעיני הלקוח היא המדד המרכזי להצלחה.
  • שילוב מטרות חברתיות או קיימות מעלה את סיכויי הצלחת הפרויקט.
  • חשוב למדוד הצלחה לאורך זמן ולהבין שהצלחה אינה דיכוטומית – זהו רצף של תפיסות ערך.

מאת: דניאל פאל, מנהל תחום PMO עמותת PMI ISRAEL.

בואו נשמור על קשר...


אנא הקדישו רגע מזמנכם למלא את טופס הרישום לצורך קבלת תוכן מקצועי.
זה יעזור לנו להבין את צרכיכם המדויקים ולהתאים את התכנים שלנו לדרישותיכם.