אחריות משולבת בניהול פרויקטים: מיקוד בתוצאות וביצוע משימות
מה ההבדל בין אחריות לביצוע?
אחד האתגרים הגדולים בניהול פרויקטים הוא הנטייה להתמקד בביצוע המשימות השוטפות, על חשבון ראייה כוללת של הצלחת הפרויקט.
כדי להבין טוב יותר את האתגר, נבחין בין שני סוגי אחריות מרכזיים:
✅ אחריות להשגת תוצאות (Accountability) – האחריות להשגת הצלחה של הפרויקט, השגת יעדיו והפקת ערך מקסימלי.
✅ אחריות לביצוע (Responsibility) – משימות מנהל הפרויקט כמו קבלת החלטות, ניהול סיכונים, לו"ז, תקציב והובלת הצוות, ואחריות ביצוע משימות מגוונות של חברי הצוות, המפתחים, המהנדסים, הספקים ועוד.
דוגמה: אם יש תקלה קריטית בפרויקט, מנהל הפרויקט אחראי על כך שהבעיה תיפתר, אבל אחריות לתיקון התקלה בפועל תהיה באחריות חבר צוות הפרויקט.
חלוקת אחריות ביצוע מבוקרת של מנהל הפרויקט עם הצוות
- יצירת מבנה עבודה ברור – מי אחראי על מה?
מנהל פרויקט טוב מוודא שכל חבר צוות מבין מה תחום האחריות שלו ומה תפקידו. ניתן להשתמש במודל RASCI:
תפקיד | אחריות (A) | ביצוע (R) | יועץ (C) | מיודע (I) |
---|---|---|---|---|
מנהל הפרויקט | ✅ | ❌ | ✅ | ✅ |
מהנדס תוכנה | ❌ | ✅ | ❌ | ✅ |
מנהל מוצר | ✅ | ❌ | ✅ | ✅ |
צוות QA | ❌ | ✅ | ✅ | ❌ |
📌 טיפ: אם יש תחומים שבהם אין מי שאחראי (A) או שהמשימות מתבצעות על ידי יותר מדי גורמים, זה סימן שמשהו במבנה העבודה דורש התאמה.
- האצלת סמכויות בצורה אפקטיבית
מנהל פרויקט המתקשה להאציל סמכויות ולתת אמון בצוות, ימצא את עצמו משקיע יותר מאמץ ומשיג פחות תוצאות.
כדי להאציל סמכויות נכון:
✔ בחרו את האדם המתאים – התאימו את המשימה לכישורי איש הצוות
✔ תנו סמכות יחד עם האחריות – מי שמקבל אחריות צריך גם את הסמכות לקבל החלטות
✔ בצעו מעקב חכם – בלי "מיקרו-מנג'מנט", אלא דרך תיאום ציפיות מוגדר מראש
📌 כלי עזר: שימוש בכלים כמו Jira, Monday, או ClickUp מאפשר נראות של המשימות בלי צורך לרדוף אחרי הצוות.
- ניהול סיכונים פרואקטיבי במקום כיבוי שריפות
מנהל פרויקט אחראי לזהות בעיות לפני שהן מתרחשות במקום לטפל במשברים בדיעבד. איך עושים זאת?
✔ ביצוע סקרי סיכונים תקופתיים – ניתוח תרחישים שעלולים לעכב את הפרויקט ✔ עדכון תכניות פעולה חלופיות (Plan B) – למקרה שגורם קריטי לא יוכל לבצע את משימותיו ✔ בקרה באמצעות מדדי הצלחה (KPIs) – כדי להבין האם הפרויקט מתקדם בכיוון הנכון
📌 כלי עזר: שימוש במתודולוגיית Pre-Mortem – מה יקרה אם הפרויקט ייכשל? אילו צעדים ניתן לנקוט מראש?
לסיכום – מנהל פרויקט הוא המנצח על התזמורת, לא הנגן
👑 מנהל פרויקט אחראי להשגת תוצאות מוצלחות לפרויקט, אבל חולק אחריות ביצוע עם שאר חברי צוות הפרויקט.
💡 על ידי תכנון נכון, האצלת סמכויות והובלת הצוות באופן אפקטיבי – ניתן לקדם את הפרויקט בצורה יעילה יותר.
PMI Israel – עוזרים למנהלי פרויקטים לפתח את כישורי הובלה וניהול.
אנו מזמינים את קהילת מנהלי הפרויקטים לשתף מניסיונם: באיזו מידה קיימת בארגונים הבנה ברורה של הבדלי האחריות ושימת דגש על אחריות להשגת תוצאות ולא רק לביצוע? כתבו לנו!