הטמעת יכולות בינה מלאכותית בארגונים – תמונת מצב, השונות בין הארגונים תובנות ומה מנהל הפרויקטים יכול לעשות כדי לגרום לזה להצליח.

הבינה המלאכותית כבר כאן, ומנהלי פרויקטים – אזרחיים וביטחוניים כאחד – צריכים להבין את תפקידם המרכזי בהובלת השינוי.
לא מדובר עוד בטכנולוגיה עתידית, אלא בכלי ניהולי שיש לו פוטנציאל לשנות את הדרך שבה אנו מקבלים החלטות, מתכננים משימות ומנהלים ביצועים.

במגזר האזרחי, אימוץ ה-AI  מהיר ונרחב, אך לעיתים שטחי. בארגונים ביטחוניים, האתגר נעוץ לא בטכנולוגיה – אלא בהתאמתה להקשרים רגישים: סיווג, אחריות מבצעית, ואתיקה. ההבדל העיקרי בין העולמות הוא קצב ההטמעה והמורכבות הניהולית.

מנהל הפרויקט הוא זה שמחבר בין הצורך הארגוני לפתרון הטכנולוגי – ולכן עליו להוביל את התהליך, מתוך ראייה מערכתית ולא כתגובה נקודתית.

כדי להתחיל נכון, יש למפות את החסמים המרכזיים להטמעה (לפי מודל Fish Bone):

בממד האנושי – קיבעון, חשש, חוסר אמון או תמריץ.

במערכת הארגונית – היעדר מדיניות, רגולציה סותרת או חוסר תיאום.

בתשתיות – מידע מבוזר, מערכות לא תומכות, היעדר.BI

ובתהליכים – ריכוזיות, תחלופה גבוהה, חוסר שימור ידע.

 

מהמחקר שביצעתי אני ממליץ לפעול לפי שמונה עקרונות מרכזיים:
להתחיל בקטן,
לרתום את השטח,
לבנות צוות רב-תחומי,
להנגיש את הכלים בצורה פשוטה וברורה,
לאפשר למידה מתמשכת,
להעדיף Explainable AI ,
לבנות תהליך בקרה –
ולשלב את הכלים בתוך שיטת העבודה הקיימת.

כמו כן, לזכור שבסופו של דבר,  ה-AI  הוא שותף – לא תחליף אלא ה־Co-Pilot  של הארגון.

מהתבוננות על קצב השינויים נראה כי מי שיעלה עכשיו על הרכבת – יוביל.

מי שימתין – יצטרך לרדוף אחריה, ברגל בתקווה להספיק.

ומי שיתעורר מאוחר – עלול לגלות שהיא כבר לא נוסעת על מסילות.

למאמר המלא הכנסו לקישור >>
(המאמר המלא כולל דוגמאות, העמקות וכלים נוספים)

מאת: זיו שכוביצקי. 

בואו נשמור על קשר...


אנא הקדישו רגע מזמנכם למלא את טופס הרישום לצורך קבלת תוכן מקצועי.
זה יעזור לנו להבין את צרכיכם המדויקים ולהתאים את התכנים שלנו לדרישותיכם.