"אוניה שעוגנת בנמל בטוחה מכל רע. לא לשם כך היא נבנתה" ~ ג'ון א. שדי
בכתבות הקודמות הסברתי איך האגו שלנו יכול להפוך להיות משאב מקדם ברגע שנוסיף לו רציונל – נשאל את עצמנו האם מה שאנחנו עומדים לעשות יקדם אותנו אל עבר מטרותינו – באמצעות מודל ה-I Win. מכוון שהתשובה לשאלה הזו תהיה לרוב 'לא', הפך ה-'I' – האגו – לגורם המעודד אותנו לפעול אחרת. 'לפעול אחרת', משמעו ברוב המקרים לשוחח עם הצד השני לפי עקרונות של תקשורת מקדמת.
ה-I Win "מגן" על מנהל הפרויקט שמרגיש צורך "להחזיר". או כאשר, כמו כל אחת ואחד מאיתנו, נשטף בצורך לצאת צודק ולהוכיח שהצד השני טועה. "מגן" – ממקד את מנהל הפרויקט במטרותיו ומונע ממנו להיגרר לדינמיקת אגו הרסנית של מי צודק , מי התחיל ובגלל מי הפרויקט לא על הגאנט…
היכולת "להתאפס" באמצעות חשיבה תכליתית – איי-ויינית היא השלב הראשון ביכולת של מנהל פרויקט לנהל בהצלחה קונפליקטים עם בעלי עניין. השלב השני הוא להעלות את הצד השני על נתיב ה-I Win שלו, כלומר, לשוחח עם הצד השני באופן כזה שיגדל לו סימן שאלה מעל הראש והוא, ממש כמוכם, יבין שפעולה מתוך האגו שלו, לא מקדמת אותו.
איך עושים את זה – איך גורמים לצד השני לחשוב במושגי I Win?
פשוט מאוד – מנהלים את השיחה במוד של 'אהבל'.
מוד 'אהבל' הוא מוד שבו אתם מאפסנים את הרציונל שלכם ומפנים מקום לנקודת המבט של הצד השני. שם קצת יותר מוכר למוד 'אהבל' הוא 'הקשבה'. זוכרים שאמרנו שהאגו מאוד רגיש לכל "דחיפה" – כל נקודת מבט שונה מזו של בעליו? לכן, ברגע שתשמשו ברציונל שלכם כדי להסביר לצד השני למה הוא טועה/צריך לעשות דברים אחרת/כל דבר שאתם חושבים שנכון שיעשה הוא יחווה זאת כ"דחיפה", יתנגד, ורק יחבק את הרציונל שלו חזק יותר.
כלומר בשלב השיחה, המיקוד שלכם חייב להיות בנקודת המבט של הצד השני – לא במה שאתם חושבים, לא בפתרון שלכם, לא במה שקרה אלא בדבר אחד ויחיד – נקודת המבט של הצד השני. התפקיד שלכם בשלב השיחה הוא ליצור בהירות לצד השני – לעזור לו להבין מה הוא רוצה להשיג.
במילים פשוטות: הידע, הניסיון וכל דבר הדברים הנפלאים שעוזרים לכם לפתור בעיות מקצועיות, לא רק שלא יעזרו לכם לפתור את הקונפליקט עם הצד השני אלא אף יצרו את הקונפליקט הזה מלכתחילה ויסלימו אותו.
כדי לנהל את השיחה נדרש מנהל פרויקט למיומנות של "סובלנות לעמימות" – יכולת לנהל דיאלוג אמיתי מבלי לדעת לאן יוביל אותו השיח – חוסר וודאות… בדיוק!
לצד יכולת של "סובלנות לעמימות" נדרשות גם יכולות תקשורת מתירות-קונפליקט. זה אולי נשמע מסובך אך האמת שיש "מפתח מאסטר" שמורכב משלושה כלי תקשורת המאפשר לכל מנהל פרויקט להתיר כל בעיה מול כל בעל עניין (כולל בן/בת הזוג, הילדים וחמותכם).
" מה? יש מפתח מאסטר שיכול לעזור בכל סיטואציה?"
אכן כן, בדיוק ! ואת המפתח הזה, הבנה מעמיקה של מודל ה-I Win , תרגול של "סובלנות לעמימות" ועוד מלא כלים פרקטיים אעביר בקורס בן שלושה מפגשים, בשיתוף ISRAEL PMI, בתוכנית מותאמת במיוחד למנהלי פרויקטים.
לא משנה מה הוותק שלכם בניהול פרויקטים, סביר להניח שהבנתם/ן שמנהל פרויקט שאינו מיומן בניהול מערכות יחסים נטולות אגו – ייקלע לסערות. ושלא כמו הסערות בים, את הסערות האלה יתן למנוע באמצעות מודל ה-I WIN.
אסף שני – גישור פנים ארגוני ועסקי, הכשרות בנושאי קונפליקטים ומשא ומתן וייעוץ למנהלים.
מעוניינים לשמוע עוד פרטים על הקורס? השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם!