הפאנל הסתיים. השיחה רק התחילה.
כי לפעמים התובנות המשמעותיות ביותר מגיעות דווקא אחרי שיורדים מהבמה.
יש רגעים שבהם אתה מסיים להנחות פאנל, יורד מהבמה, והתחושה היא שסגרת אירוע. ויש רגעים נדירים יותר. הרגעים בהם אתה יורד מהבמה ומבין שבעצם רק התחלת לחשוב.
במשך ארבעים דקות דיברנו על בינה מלאכותית. אבל ככל שהשיחה התקדמה, הבנתי שהנושא האמיתי מעולם לא היה הטכנולוגיה. לא האלגוריתם, לא המודל, לא הכלים, אלא האדם שמפעיל אותם.
אנחנו חיים בתקופה יוצאת דופן. זו כנראה הפעם הראשונה בהיסטוריה שבה כמעט כל פיסת ידע בעולם נמצאת במרחק של שאלה אחת. ידע שבעבר דרש שנים של לימוד, זמין היום בתוך שניות. זו מהפכה אדירה, אבל דווקא בגלל זה משהו אחר הופך להיות נדיר יותר. לא הידע, אלא שיקול הדעת.
לא חסר לנו ידע. חסר לנו משהו אחר.
לאורך הפאנל חזר מסר אחד שוב ושוב, כל פעם מכיוון אחר. הטכנולוגיה הולכת ומשתפרת, אבל האחריות עדיין נשארת שלנו. אפשר לבקש ממערכת לנתח אלפי מסמכים, אבל אי אפשר לבקש ממנה לקחת אחריות. אפשר לבקש ממנה להציע את ההחלטה הסטטיסטית הטובה ביותר, אבל היא לא תישא במחיר אם ההחלטה הייתה שגויה.
בעתיד הקרוב, היתרון שלנו כבר לא יהיה ביכולת לדעת יותר, וגם לא ביכולת לעבוד מהר יותר. אלו פערים הולכים ומצטמצמים בכל יום. היתרון האנושי יהיה ביכולת לחבר בין דברים שמכונה עדיין מתקשה לחבר. בין ניסיון לערכים. בין נתונים להקשר. בין אמת עובדתית לבין אמת אנושית. בין מה שאפשר לעשות לבין מה שנכון לעשות.
"אולי העתיד לא תלוי רק במה שהטכנולוגיה תדע לעשות.
אלא במה שאנחנו נבחר לעשות איתה."
חשבנו במשך שנים שהטכנולוגיה תחליף מקצועות. יכול להיות שהיא בכלל מחליפה סטנדרטים. היא מעלה את הרף. אם פעם מומחה נמדד לפי מה שהוא יודע, היום השאלה היא מה הוא יודע לעשות עם מה שכולם כבר יודעים. זו כבר לא תחרות של מידע. זו תחרות של חשיבה, של שיקול דעת, של מנהיגות ושל היכולת לקבל החלטות גם כשהתשובה אינה חד משמעית.
אולי אנחנו שואלים את השאלה הלא נכונה.
ככל שאני חושבת על זה יותר, אני מבינה שהמהפכה שאנחנו חווים אינה מהפכה טכנולוגית בלבד. היא מהפכה אנושית. הבינה המלאכותית אינה הסיפור. היא הזרז. היא מכריחה אותנו לעצור ולשאול שאלות עמוקות יותר על עצמנו, על הדרך שבה אנחנו עובדים, על הדרך שבה אנחנו מקבלים החלטות ועל הערך הייחודי שאנחנו מביאים לעולם.
אולי זו הפעם הראשונה שבה האנושות נדרשת להגדיר מחדש מה הופך אותה לבעלת ערך. במשך מאות שנים היתרון שלנו נבע מהיכולת לדעת יותר, לזכור יותר ולעבד יותר מידע. היום היכולות האלה כבר אינן ייחודיות לנו. דווקא משום כך, התכונות האנושיות הופכות להיות הנכס החשוב ביותר שלנו. סקרנות. אחריות. יצירתיות. הקשבה. אמפתיה. אומץ לקבל החלטה גם כשהנתונים אינם שלמים.
אם יש תובנה אחת שאני לוקחת איתי מהפאנל, היא שאנחנו לא צריכים לחשוש מבינה מלאכותית. אנחנו צריכים להשקיע הרבה יותר בבינה האנושית. לא ללמד אנשים רק להשתמש בכלים חדשים, אלא ללמד אותם לחשוב טוב יותר בעזרתם. לשאול שאלות טובות יותר. להטיל ספק גם בתשובות שנשמעות מושלמות. לדעת מתי להיעזר בטכנולוגיה, ובעיקר לדעת מתי האחריות מחייבת אותנו לעצור, לחשוב ולהחליט בעצמנו.
כשפתחתי את הפאנל שאלתי מהי בינה. כשסגרתי אותו, הבנתי שאולי השאלה החשובה באמת אינה מהי בינה מלאכותית, אלא מה אנחנו רוצים להביא לעולם שבו היא תהיה חלק בלתי נפרד מכל החלטה, מכל ארגון ומכל תחום בחיינו.
כי בסופו של דבר, הטכנולוגיה לא תקבע מי נהיה. היא רק תעצים את מי שכבר בחרנו להיות. בעיניי, זו אינה רק מהפכת הבינה המלאכותית. זו תחילתה של מהפכת הבינה האנושית. אולי זו המהפכה הגדולה באמת של המאה ה-21.
לסיום, אני רוצה להודות באופן אישי לכל אחת ואחד מחברי הפאנל, ירון בלום, איתן וסלי, ד"ר אפרת אשר, סיגל שחמון ולירן רורליך. תודה על הנכונות לשתף, לאתגר, להסכים וגם לחלוק. על נקודת מבט ייחודית ושיחה מקצועית, עמוקה ומעוררת מחשבה, שהמשיכה הרבה אחרי שהפאנל הסתיים.
ותודה לכם, חברי PMI ישראל, שמלווים את קהילת מנהלות ומנהלי הפרויקטים בישראל כבר שלושים שנה. תודה על ההובלה, על ההשקעה המתמשכת, על מחויבות למצוינות מקצועית ועל בניית קהילה שלא רק מקדמת את מקצוע ניהול הפרויקטים, אלא גם מעצבת את האנשים שמובילים את הארגונים של המחר. עבורי, זו זכות גדולה להיות חלק מהעשייה הזו ולהוביל שיחה כל כך משמעותית במסגרת הכנס השנתי שלנו.
טלי חמו, PMP
מנהלת פרויקטים מיוחדים ואקדמיה
חברת וועדת השופטים POY