לשחרר שלמות, להוביל מתוך נוכחות – על אתגרי ההובלה בתקופה של חוסר ודאות – והצורך בעדכון מדד ההצלחה הניהולי.

בתקופות שגרתיות, מנהל פרויקט נמדד לרוב על פי מידת ההצלחה שלו בעמידה ביעדים: לו"ז, תכולה, תקציב ותוצרים.

אך כשסביבת העבודה משתנה באופן דרמטי – כתוצאה ממצב ביטחוני מתמשך, אזעקות, חוסר יציבות נפשית ותחושת איום – מערכת המדדים הניהולית משתנה גם היא.

דווקא עכשיו, נדרשת הסתכלות מחודשת:

מהי הצלחה ניהולית במציאות שבה עצם קיום הפגישה הוא אתגר?

איך מודדים התקדמות כשהצוות מתפקד בתנאים של חרדה, ילדים בבית וחוסר ודאות יומיומי?

שינוי תפיסתי: משלמות להשפעה ניהולית

במקום לשאול:

"עמדנו במשימות?"

כדאי לשאול:

"האם הצלחנו להחזיק כיוון ולהוביל, גם תחת אילוצים קשים?"

וזהו בדיוק השינוי המרכזי:

מעבר מתפיסת ניהול שממוקדת תוצאה – לניהול שמבוסס הקשר, רגישות ויכולת התאמה למציאות.

שלושה עקרונות לניהול פרויקטים במציאות לא יציבה:

1. לנהל לפי המציאות, לא לפי התכנון

גאנטים חשובים, אך בימים כאלה הם חייבים להפוך למסמך חי.

ניהול פרויקט בתקופה של הפרעות יומיומיות דורש:

התאמות תכופות

קצב גמיש

תקשורת ברורה ומרגיעה מול כל בעלי העניין

2. לזהות הצלחות שלא מופיעות בדו"חות

בתנאים של מצוקה, גם הישגים "קטנים" הם הצלחות ניהוליות משמעותיות:

קיום שיחת צוות שהפכה למרחב שיתוף רגשי

דחיית משימה כדי לאפשר התאוששות לחבר צוות

שמירה על תחושת שייכות גם כשהביצועים פוחתים

אלה אינם ויתורים – אלא ניהול אחראי, שמבין שהמשאב האנושי הוא תנאי להצלחת כל פרויקט.

3. להנהיג מתוך נוכחות, לא מתוך שלמות

מנהל פרויקט אינו רק מבקר ביצועים – הוא גם דמות מייצבת.

דווקא עכשיו, כשהכול מסביב משתנה – חשוב להופיע, לשאול, להקשיב, ולהיות נוכח. לא תמיד עם פתרון, אבל תמיד עם כוונה ברורה.

דוגמה יומית

ביום ראשון בוצעה חצי מהעבודה שתוכננה. ביום שני הופסקה הפגישה באמצע אזעקה. ביום שלישי הודיעו שניים מחברי הצוות שהם מתקשים להתרכז.

בתכנון המקורי – שבוע "כושל".

במציאות – אם התקיים עדכון סטטוס, אם הצוות הרגיש שמישהו רואה אותו, אם הצלחת לארגן מחדש את השבוע הבא בהתאם ליכולת – הובלת היטב.

לסיכום

ניהול פרויקט הוא תפקיד של שליטה. אבל בימים שבהם השליטה חומקת, נוכחות יציבה, אנושית ומותאמת היא הניהול האפקטיבי ביותר.

אל תשפטו את עצמכם על מה שלא הושלם.

שאלו את עצמכם איך התנהלתם בתוך המורכבות.

ואם הייתם שם – גם עבור הצוות, וגם עבור עצמכם – כנראה שעשיתם הרבה יותר ממה שנראה לעין.

מאת: חן קרואני, דירקטור שיווק וקשרי לקוחות וארגונים.

בואו נשמור על קשר...


אנא הקדישו רגע מזמנכם למלא את טופס הרישום לצורך קבלת תוכן מקצועי.
זה יעזור לנו להבין את צרכיכם המדויקים ולהתאים את התכנים שלנו לדרישותיכם.