בארגונים מורכבים, תפקידי ה-PMO התפתחו הרבה מעבר לניהול תוכניות, תכנון גאנטים ובקרת תקציבים.
היום, ה-PMO המודרני הוא שחקן מפתח במימוש האסטרטגיה הארגונית – אך שחקן שפועל לא פעם ללא סמכות פורמלית על הגורמים המעורבים.

במציאות הזו, היכולת של ה-PMO להשפיע, לשכנע, לרתום ולייצר שיתופי פעולה – מבלי להפעיל סמכות ניהולית ישירה – היא לא יכולת "רכה", היא יכולת עסקית קריטית שמבחינה בין PMO טכני לגורם אסטרטגי.

האתגר המרכזי: השפעה במבנה מטריציוני

עפ"י PMI העולמי – תפקידי ה-PMO הם כאלה הדורשים ניהול ממשקים אינטנסיבי בתוך מבנים מטריציוניים. המשמעות:

  • תיאום בין בעלי עניין מקבילים, ללא היררכיה ברורה
  • קידום החלטות דרך שכנוע, לא הוראות
  • שמירה על אחריות כוללת לפרויקטים – ללא שליטה ישירה על המשאבים

במבנה כזה, הניסיון "לפקד" או "לדרוש" פשוט לא עובד. מה שכן עובד הוא תקשורת מבוססת אמון, נראות מקצועית וניהול מערכות יחסים איכותי.

המפתח: השפעה מתוך אמינות, רלוונטיות ושותפות

לפי מודל "Sources of Influence" של Grenny et al, יש שישה מקורות השפעה – אך שלושה מהם רלוונטיים במיוחד ל-PMO:

  1. אמינות אישית (Personal Credibility) כש-PMO מביא ערך מיידי, עומד בזמנים, מציע תובנות – סומכים עליו. וכשסומכים עליו – מקשיבים לו.
  2. קשר לרלוונטיות ארגונית (Strategic Framing) PMO שמדבר בשפת ההנהלה – על ROI, סיכון, לקוח – הוא מקבל במה. כזה שמדבר רק על לו"ז וסטטוס – נשאר בשוליים.
  3. בניית שותפות (Relational Capital) כש-PMO פועל מתוך הקשבה, יוזמה, אכפתיות לצרכי המחלקות – הוא יוצר רצון לשיתוף פעולה. כשהוא מכתיב דרישות – הוא נתפס כמכשול.

כלים מעשיים ל-PMO להשפעה אפקטיבית

  • מיפוי בעלי עניין לפי מידת ההשפעה והעניין (Stakeholder Matrix)
  • הובלת שיח מבוסס ערך ולא משימה "איך נפתור את האתגר הזה יחד?" במקום "תעביר לי סטטוס"
  • בנייה שיטתית של יחסי אמון – One on One עם בעלי עניין קבועים
  • שימוש חכם בנתונים – לא ככלי שליטה, אלא כלי שיקוף משותף

לסיכום, ה-PMO לא רק מתאם – הוא משפיע. לא בכוח, אלא ביכולת להבין אנשים, לייצר חיבורים ולרתום מתוך רלוונטיות ואמינות. מי שמפתח את המיומנות הזו – לא רק מצליח לנהל – אלא מוביל שינויים ארגוניים אמיתיים.

לראשונה בישראל – קורס PMO של PMI ישראל – זה לא עוד קורס, זה הקורס למקפצה הבאה שלכם – לפרטים והרשמה בלינק הבא

מאת: חן קרואני, דירקטור שיווק וקשרי לקוחות

בואו נשמור על קשר...


אנא הקדישו רגע מזמנכם למלא את טופס הרישום לצורך קבלת תוכן מקצועי.
זה יעזור לנו להבין את צרכיכם המדויקים ולהתאים את התכנים שלנו לדרישותיכם.