בהשראת ממצאי כנס PMI העולמי, ברצלונה
במסגרת כנס PMI Global Summit בברצלונה, הוצג מחקר מקיף שחשף ממצא מטריד: רק 13% מהארגונים סבורים כי הצעת הערך שלהם מאוד משכנעת. המשמעות – רוב העשייה הארגונית נתפסת על ידי הלקוחות והשותפים כבינונית או לא ממוקדת די הצורך.
במציאות ארגונית רוויית פרויקטים, תקציבים תחרותיים ודינמיקת שוק בלתי צפויה, ברור שכדי להניע שותפים, לגייס תקציבים או להוביל יוזמות חדשניות – לא די בלהיות "בסדר". יש לבלוט, לחדד, ולהצדיק – באופן משכנע, חד וברור – את הערך שמציע הפרויקט או המשרד שמוביל אותו.
שלושת עמודי התווך של הצעת ערך אפקטיבית
רלוונטיות (Relevance) – ההצעה צריכה "לפגוש את הקהל" במקום בו הוא נמצא, ולהיות מותאמת לבעיות הבוערות והאתגרים העכשוויים שלו.
ייחודיות (Differentiation) – הצעה טובה היא לא רק תשובה – היא תשובה שונה, שאחרים לא מסוגלים או לא חושבים להציע.
תועלות מוחשיות (Tangible Benefits) – כל הצעת ערך צריכה להסתיים במשפט שברור בו: מה יוצא לי מזה? – הן במונחי שורת רווח, יעילות, קיצור זמנים, הפחתת סיכונים או שיפור חוויית לקוח.
מתודולוגיית ALIVE של PMI – להפוך הצעה לרלוונטית, חיה ונושמת
PMI העולמי מציג גישה שיטתית לפיתוח הצעות ערך בשם ALIVE – חמישה שלבים פרקטיים שכל PMO, מנהל פרויקט או מוביל שינוי יכול ליישם:
Ask – לשאול את השאלות הנכונות: הכירו לעומק את השטח. ערכו ראיונות, סקרים, ניתוחי בעלי עניין. מה באמת חשוב להם? מה כואב?
Listen – להקשיב באמת: זיהוי צרכים סמויים לא תמיד מגיע מהתשובות – אלא מההקשבה למה שלא נאמר. הסתכלו על דפוסים, מחסומים ורגישויות.
Innovate – לחדש: השתמשו ביכולות הבידול שלכם: שילובים בין דיסציפלינות, טכנולוגיה, גישה אחרת. בנו הצעה שמייצרת וואו.
Value – לייצר ערך מוחשי: אל תישארו ברמת הרעיון. חברו את ההצעה למספרים, תוצאות מדידות, שיפור KPI רלוונטיים.
Engage – להניע לפעולה: הצעה משכנעת איננה סטטית – היא צריכה להיות מותאמת, נמסרת נכון, ומדודה לאורך זמן תוך שיפור מתמיד.
PMO ככלי ליצירת הצעת ערך פנים-ארגונית
בארגונים מורכבים, ה-PMO הופך לשחקן מפתח בהגדרת ולא רק בניהול הצעות ערך. בין אם מדובר ביזמות פנים-ארגונית, בגיוס תמיכה לפרויקטים חדשניים או בניהול תיק פרויקטים רחב – כל PMO נדרש לא רק "לדווח על מצב" אלא לשדר: יש לי פתרון מדויק לבעיה העסקית שאתה מתמודד איתה.
דוגמה יישומית: איך PMO יכול לנסח הצעת ערך אפקטיבית
מצב קיים: התנהלות פרויקטים עם ריבוי כפילויות, לוחות זמנים משתנים, משאבים לא מנוהלים.
הצעת ערך: הקמת PMO מרכזי שישפר את תיאום הממשקים, יצמצם עלויות ב-15% תוך שנה, ויביא לשקיפות מלאה כלפי ההנהלה.
הצגה משכנעת: שילוב נתונים עסקיים, מפת תהליכים, הדמיות של תזרים פרויקטים לפני/אחרי, וסימולציה כלכלית של הרווח מהיישום.
לסיכום: הצעת ערך איננה מסמך – היא כלי אסטרטגי. יכולתכם לנסח, להעביר ולשפר את הצעת הערך של הפרויקט או ה-PMO שלכם היא לא "NICE TO HAVE" – היא תנאי להצלחה. בעולם רווי מסרים, רק מי שמציע הצעה ברורה, ייחודית ובעלת ערך מדיד – יישמע, יזכה לגיבוי ויוביל קדימה.
מאת: דניאל פאל, PMO-CP, ראש תחום PMO.
__
מוזמנים להצטרף לקורס PMO בהנחיית דניאל פאל – כל הפרטים בלינק הבא