בהגדה של פסח מופיעים ארבעה בנים – החכם, הרשע, התם וזה שאינו יודע לשאול – שכל אחד מהם מייצג גישה שונה להתמודדות עם שאלות החיים והמסורת.

בעולמות ניהול הפרויקטים, נוכל לראות גם היום את אותם "ארבעת הבנים" – רק בגרסה מודרנית: איך כל אחד מהם מגיב להכנסת הבינה המלאכותית (AI) לתוך הכלים, התהליכים וההחלטות שלנו.

החכםמאמץ את ה-AI באופן מושכל.

החכם לומד לעומק את הכלים, מבין את מגבלותיהם, מתעניין באלגוריתם – אבל בעיקר שואל: איך זה מקדם את המטרות שלי?

הוא לא מחפש גימיקים, אלא משלב את הבינה המלאכותית בתוך תהליכי ניהול סיכונים, אופטימיזציית משאבים, ולמידה מתוך נתונים. הוא מבין ש-AI הוא לא מטרה – אלא כלי לשיפור החלטות.

הרשע (הספקן)מתנגד, לעיתים מתוך ציניות.

מבחינתו, מדובר בעוד טרנד שיחלוף. הוא מטיל ספק בכלי החדש, ולעיתים רואה בו "תחליף מסוכן" לשיקול דעת אנושי.

אבל מתחת לספקנות מסתתרת לעיתים חוויה של אכזבה קודמת, קושי בשינוי, או תחושת איום. כאשר נותנים לו מקום להשמיע את החששות, הוא עשוי להפוך למבקר איכות מצוין – כזה שמחדד את גבולות השימוש בכלי.

התםמתלהב, אבל לא בטוח מה עושים עם זה.

הוא שמח לשמוע על AI, מדבר על זה בהתלהבות – אבל טרם הבין איך להשתמש בזה ביומיום שלו. לא תמיד ברור לו מה ההבדל בין GPT לבין כלי BI, מתי זה רלוונטי לפרויקט שלו – ואיך מתחילים.

הוא זקוק להכוונה, להדרכה ולשיח בגובה העיניים. הוא דווקא יכול להפוך למשתמש חזק – אם רק ירגיש בטוח לשאול ולהתנסות.

זה שאינו יודע לשאולשותק. מרגיש מחוץ לשיחה.

הוא לא שואל, לא כי לא אכפת לו – אלא כי הוא לא יודע מאיפה להתחיל. בעוד הסביבה מתקדמת ומדברת "AI", הוא מרגיש שהקרקע נשמטת מתחת לרגליו.

לא פעם זהו מנהל פרויקטים מנוסה, עם ניסיון עשיר – שפשוט לא קיבל את הכלים להסתגל. דווקא הוא זקוק לליווי רך ומעצים – כזה שיחזיר אותו למרכז הבמה.

ומה עם כולנו?

בפועל, כל אחד מאיתנו עשוי להכיל בתוכו את ארבעת הגישות – לפעמים חכמים, לפעמים ספקנים, לפעמים מבולבלים. ובדיוק כמו בליל הסדר, ההצלחה טמונה בלגשת לכל אחד בגישה שמתאימה לו – במיוחד כשמדובר בהובלת שינוי טכנולוגי כלשהו בארגון.

לסיום

ה-AI משנה את חוקי המשחק – אבל השחקנים הם אותם אנשים. החכם, הספקן, הסקרן והמהסס – כולנו חלק מהתמונה. תפקידנו כמובילים בניהול פרויקטים הוא לא רק לאמץ את הטכנולוגיה, אלא גם "לקרוא את האנשים" – ולתת מקום לכל קול, בדיוק כמו בליל הסדר.

מאת חן קרואני, דירקטור שיווק וקשרי לקוחות

בואו נשמור על קשר...


אנא הקדישו רגע מזמנכם למלא את טופס הרישום לצורך קבלת תוכן מקצועי.
זה יעזור לנו להבין את צרכיכם המדויקים ולהתאים את התכנים שלנו לדרישותיכם.