Copyright: khunaspix/123RF

הפלישה הרוסית לאוקראינה ואי הוודאות הגיאופוליטית-כלכלית שנוצרה מערערת את שרשראות האספקה העולמיות שטרם התאוששו מהמגיפה שעדין מתחוללת (סגר בשנזן השבוע).   הסכסוך גורם למערבולת בין חברות גלובליות כשהן מנתקות את הסחר עם רוסיה כדי לעמוד בסנקציות מרחיקות הלכת שהוטלו על מעצמה כלכלית גדולה מאז תום המלחמה הקרה. קיימת סכנה לאספקה של מוצרים כמו פלטינה, אלומיניום, שמן חמניות ופלדה, וסגירת מפעלים באירופה, אוקראינה ורוסיה.

התובלה הבינלאומית והמקומית מושפעת בעיקר מסגירות הדדיות של המרחב אווירי בין רוסיה למדינות אחרות, אשר נכנסו לתוקף ביום ראשון ה-27 בפברואר, וכן מהעלייה המאסיבית של מחירי הנפט המשפיעה על השווקים המקומיים. כלל הפעילות באוקראינה, בלארוס ורוסיה בהשעיה בהתאם לעיצומים הגלובליים הן במישרין והן בעקיפין, האיחוד האירופי הטיל איסור ייצוא על כל הסחורות המגיעות אל/מ רוסיה החריג היחיד לכך הוא הובלת ציוד רפואי והומניטרי.

כמות גדולה מאוד של מכולות יבוא לאירופה מנמל סנט פטרסבורג תקועות, הדבר ישפיע על תנועות האוניות מצפון אירופה וחברות ספנות רבות הודיעו כי הן מבטלות את הפקידה בנמלי הים השחור. שירות הרכבות מסין דרך רוסיה לגרמניה ויעדים אחרים באירופה מוקפא ומאות מכולות תקועות. העומס במסופי המטען האוויריים בצמתים המרכזיים באסיה גדל בשבועות האחרונים ונוצרו צווארי בקבוק אשר מעכבים משלוחים אוויריים.

האיום הגלובלי של התקפות סייבר פוטנציאליות גדל ורק לאחרונה אחת מענקיות השילוח הבינלאומי היית נתונה למתקפת כופר. חשוב להערך בהתאם, להגביר את אבטחת מידע על מנת להפחית את הסיכון לחשיפה. כמו כן יש להגביר את המודעות לאיומי סייבר פוטנציאליים המכוונים ישירות לעובדים בארגונים ולספק להם הנחיות שיסייעו עוד יותר בהפחתת הסיכון.

תובלה ימית:

12.3% מקיבולת כלי השיט העולמית אינה זמינה, קיבולת הכלים הכוללת המושפעת מעומס בנמלים נותרה ללא שינוי ברמה הגלובלית ונמדדת בכ 3.1 מיליון TEU, אך עם זאת חלו כמה שינויים בשבועות האחרונים, מצד אחד שיפורים בצפון אמריקה ומצד שני העומס גדל באסיה ואוסטרליה.

תובלה אווירית:

תעריפי ההובלה האווירית גדלים עקב ירידה בקיבולת (השעיית מובילים רוסיים) וכן העלייה במחירי הדלק הסילוני ביותר מ-30% בארבעה השבועות האחרונים. העונה הנוכחית מאופיינת לרוב בביקוש נמוך אך מגבלות הקיבולת דוחפות את התעריפים למעלה.

מכרזים:

קיימת אי ודאות רבה בכל הנוגע לתעריפים לטווח קצר ובינוני קל וחומר לטווח ארוך. נכון לעכשיו כל תעריפי הנמל והחיובים המקומיים עולים בצורה דרמטית עקב עליית מחירי הנפט. זה משפיע על כל השווקים ובמצב בו מחירי הדלק הסילוני מתעדכנים על בסיס שבועי והיטלי הצפיפות בים מתעדכנים בתדירות חודשית ואף פחות קשה מאוד לתכנן קדימה. בתובלה הימית זוהי עונת המכרזים הקשה ביותר בהיסטוריה עם מודל רכש מיושן ושוק של מוכרים ולא של קונים . באוויר, עדיין נדונות הצעות מחיר בתוקף נקודתי / חודשי ולכל היותר רבעוני, לא ניתן להציע תעריפי "ALL-IN" מכיוון שיש לבדוק בנפרד את רכיב הדלק הסילוני בכל מקרה לגופו.

לסיכום

חברות  צריכות לנצל מצב זה  על מנת לחסן ולהגמיש  את מערכות שרשרת האספקה שלהן כדי שיוכלו לחזות  ולעמוד טוב יותר בעיות עתידיות. לאתר ספקים נוספים לחומ"ג מחוץ לאזורי העימות  ולעבור למודלים של קונסיגנציה / VMI  בניהול המלאי והרכש שלהם על מנת להבטיח זמינות חומר לקוי הייצור.  

כותב: אורי פפר – עלית

מנהל שרשראות אספקה בחברת DSV

uri.fefer@gmail.com

054-323-0031

linkedin.com/in/uri-fefer-elite

בואו נשמור על קשר...


אנא הקדישו רגע מזמנכם למלא את טופס הרישום לצורך קבלת תוכן מקצועי.
זה יעזור לנו להבין את צרכיכם המדויקים ולהתאים את התכנים שלנו לדרישותיכם.