קו הרכבת המהיר ירושלים – תל אביב, "מהירה לבירה"

בחודש יולי 2018 התארחנו חברי PMI  ישראל בסיור בתחנת "ירושלים- יצחק נבון" באדיבות רכבת ישראל.

מארחינו היו:

בת שבע שגב, מרכז המבקרים של הרכבת
נעמה ברקוביץ, מנהלת התארגנות רכבתית
עמית צלקה, סמנכל, ראש מינהלת החישמול

הביקור כלל התיחסות לשני פרויקטים של הרכבת:
האחד פרויקט החישמול והשני פרויקט הקמת תחנת האומה- יצחק נבון,
וסדר היום היה:

  • הרצאה על הרכבת והקו המהיר לירושלים
  • מבט על פרויקט החישמול
  • הרצאה בנושא ניהול צוות בינלאומי- עבודה בסביבה בינתרבותית
  • הרצאה של שיטת ההתקשרות בשלב הביצוע
  • סיור בתחנת האומה

להלן מספר פרטים על הפרויקטים השונים, באדיבות רכבת ישראל:

על פרויקט הקו המהיר:

קו הרכבת המהירה לירושלים הוא מגה-פרויקט לאומי, מהגדולים ביותר במדינה ובתוכנית הפיתוח של רכבת ישראל, שמטרתו לחבר את השפלה עם ירושלים. קו הרכבת צפוי לשפר את מצבה הסוציו-אקונומי של העיר ולאפשר לאלפי עובדים הנוסעים מדי יום לירושלים וממנה, להגיע במהירות ובנוחות לבירה.
כ-700 מהנדסים ומאות אנשי מקצוע נוספים עובדים על הפרויקט.

נתונים כלליים

  • פרויקט הרכבת בין תל אביב לירושלים, שעלותו נאמדת בכ-7 מיליארד ש"ח, כולל הקמת מסילה כפולה באורך של 57 קילומטר, מת"א ההגנה ועד הכניסה לירושלים, סמוך לבנייני האומה.
  • זמן הנסיעה מתל אביב יעמוד על 30 דקות בלבד, כאשר מהירות התכן תעמוד על 160 קמ"ש. בעתיד תפעיל הרכבת בין תל אביב לירושלים ארבע רכבות בשעה לכל כיוון, בשעות השיא, ותבצע כארבע מיליון נסיעות בשנה. עבודות התשתית צפויות להסתיים בשנת 2018.
  • הפרויקט כולל חמש מנהרות, חלקן כפולות, באורך כולל העומד על כ-38 קילומטרים וכן 8 גשרים כפולים באורך כולל של כשבעה וחצי קילומטרים.
  • עד סוף 2015 סיימו מרבית קבלני תשתיות ההנדסה אזרחית את עבודתם ותוואי הקו הושלם מבחינת הנדסה אזרחית
  • החל מתחילת שנת 2016 השתלבו עבודות התשתית והקמת המערכות אשר עתידות להפעיל את קו הרכבת, במקביל להקמת מערכות החשמול, המערכות האלקטרו-מכאניות ומיסעות הבטון.
  • בסמוך לירושלים עובר תוואי הקו בעומק של כ-80 מטר מתחת לפני אדמה בשדרות שז"ר. הנוסעים יעלו לתחנת ירושלים על שם יצחק נבון (תחנת האומה), באמצעות מעליות ודרגנועים שיובילו אותם בתוך מספר דקות אל המפלסים העליונים של התחנה.

 

על פרויקט החישמול:

נוכח מגמות הפיתוח של רכבת ישראל, הביקוש ההולך וגובר לתחבורה מסילתית והדרישה להעלאת רמת השירות, הוחלט לפעול להוצאתה לפועל של תוכנית החשמול להחלפת שיטת ההנעה הקיימת כיום (דיזל) בהנעה חשמלית. שיטת הנעה חשמלית הינה שיטה מודרנית, אמינה וכלכלית יותר ביחס להינע דיזל. יתרונותיה הרבים של השיטה, אשר יפורטו להלן, הביאו אותה להיות השיטה הנהוגה באירופה כיום, ומזה עשורים רבים, להנעה רכבתית להסעת נוסעים.

הפעלת רכבות נוסעים חשמליות תתבצע בהתאם לתוכנית לתשתית לאומית 18 ("תת"ל 18"), בצורה מדורגת בכל הרשת הרכבתית למעט מספר מקטעים אשר אינם כלולים בתת"ל 18 ויטופלו במסגרת תוכנית סטאטוטורית נפרדת (ב"ש-דימונה, נען-בית שמש, והקווים העתידיים בית שאן-עפולה-חיפה ואשקלון-באר שבע).

במסגרת ההתקנה של תוכנית החשמול ובהתאם לתת"ל 18, תוקם בשלב הראשון תשתית רשת מגע עילי (OCS) מעל קווי הרכבת על מסילות בקווים ראשיים באורך של כ- 420 ק"מ. רכבות המטען אינן כלולות בתכנית החשמול וצפויות להמשיך ולפעול על בסיס הינע דיזל.

במסגרת פרויקט החשמול, תוקם מערכת שליטה ובקרה מתקדמת (SCADA), תוקמנה 14 תחנות השנאה (TS) בפריסה ארצית להספקת תצרוכת החשמל לפרויקט וכן יירכש ציוד נייד רכבתי חדש המותאם לנסיעה בהינע חשמלי ו/או הסבת ציוד נייד להינע חשמלי.

ביצוע הפרויקט החל בשנת 2016, והרשת המסילתית תחושמל בהדרגה עד 2021. הקו הראשון שיחושמל הוא הקו המהיר בין ת"א לירושלים.

 יעדי פרויקט החשמול

  • שיפור התוכנית התפעולית, בין השאר באמצעות קיצור זמני הנסיעה בקווים עירוניים ופרבריים לאור קיצור קצב ההאטה וההאצה של הרכבת בהינע חשמלי לעומת רכבת על בסיס הנעת דיזל המאפשר אף להרחיב את מספר התחנות בקווים הקיימים תוך פגיעה מינימלית באיכות השירות; שיפור עמידה בלוחות הזמנים של הרכבות וצמצום מערך התחזוקה לציוד הרכבתי.
  • שיפור תנאים בתחנות הנוסעים, בין השארבאמצעות הפחתת מטרדי רעש וזיהום אויר; הקטנת הצפיפות בקרונות הנוסעים נוכח הפעלת המערך הרכבתי בתדירות גבוהה יותר.
  • צמצום מפגעים סביבתיים עקב הפחתת מטרדי רעש וזיהום אויר.
  • שיפור תדמית החברה והגדלת הביקוש לשירותי החברה, לאור עמידה בלוחות זמנים, ייעול מערך ההיסעים וקיצור לוחות הזמנים לנסיעה ושימוש באמצעים ידידותיים לסביבה.

על פרויקט הקמת תחנת ירושלים יצחק נבון:

הסתיימה הקמת מבנה תחנת ירושלים על שם יצחק נבון (תחנת האומה) הכוללת כריית הפיר הראשי והמערכת התת-קרקעית (בעומק של 80 מטר מתחת לאדמה) וחיבורה לאולמות הרציפים התת-קרקעיים.

  • הנוסעים יעלו למבנה התחנה באמצעות שלוש מעליות גדולות וארבעה דרגנועים ( בשלושה מהלכים ), שיובילו אותם בתוך מספר שניות אל המפלסים העליונים של התחנה. כל מעלית מכילה 33 נוסעים (סך הכל כ-100 נוסעים). התחנה מתאפיינת במבנה תת קרקעי המורכב ממנהרות ופירים. המבנה כולל ארבעה רציפים באורך של 320 מטרים כל אחד.
  • מבנה התחנה העל קרקעי מתאפיין בטכנולוגיית בנייה חדשנית. המערך הבטיחותי של התחנה תוכנן על פי אמות מידה בינלאומיות המחמירות ביותר והוא נותן מענה לשהותם של כ-4,000 נוסעים בעת ובעונה אחת.
  • בסמיכות לתחנה עתיד להיבנות מתחם חניה שיכיל 1,200 חניות תת קרקעיות.

 

תודה למארחינו על הסיור המרתק, ההזדמנות להכיר מקרוב הישג מרשים, והצצה מוקדמת למקום שבקרוב מן הסתם יכיל עשרות ומאות אלפי בני אדם.

נתראה בסיורים הבאים, גלית יסקרביץ- טיץ

 

לצפיה בסרטון תלת מימד של התחנה:

שיתוף
ציוץ
פרסום