אוקטובר 2015.
יצאנו לסייר בקו המתאר של רכבת תל אביב ירושלים הנבנית בימים אלו.
מטרת הפרויקט: חיבור קו רכבת מהיר שיחבר בין ירושלים לתל אביב בחצי שעה.

מארחינו בביקור :
בת-שבע שגב – מנהלת מרכז מבקרים – מינהלת הקו המהיר לירושלים
אמיר אמסלם – ממונה בקרת איכות – מנהלת הקו המהיר לירושלים

סדר יום:
09:30-09:00 התכנסות באתר עבודה שער הגיא
09:30-10:30 סקירה על הקו המהיר – בת-שבע שגב, אחראית סיורים בקו המהיר
10:30-10:45 ציוד בטיחות והתארגנות
10:45-12:00 יציאה לסיור בשטח (אוטובוס מאורגן) 

שקופית קודמת
שקופית הבאה

קו הרכבת המהיר לירושלים הוא מגה-פרויקט לאומי, הגדול ביותר במדינה ובתוכנית הפיתוח של רכבת ישראל, שמטרתו לחבר את השפלה עם ירושלים. קו הרכבת צפוי לשפר את מצבה הסוציו-אקונומי של העיר ולאפשר לאלפי עובדים הנוסעים מדי יום לירושלים וממנה, להגיע במהירות ובנוחות לבירה.

כ-700 מהנדסים ומאות אנשי מקצוע נוספים עובדים כיום על הפרויקט. בשלוש משמרות, 24 שעות ביממה.

נתונים כלליים

  • פרויקט הרכבת בין תל אביב לירושלים, שעלותו נאמדת בכ-7 מיליארד ש"ח, כולל הקמת מסילה כפולה באורך של 56 קילומטר, מת"א ההגנה ועד הכניסה לירושלים, סמוך לבנייני האומה.
  • זמן הנסיעה מתל אביב יעמוד על 28 דקות בלבד, כאשר מהירות התכן תעמוד על 160 קמ"ש. בשנה הראשונה לפעילותה, תפעיל הרכבת בין תל אביב לירושלים ארבע רכבות בשעה לכל כיוון, בשעות השיא, ותבצע כארבע מיליון נסיעות בשנה. עבודות התשתית צפויות להסתיים בשנת 2018.
  • הפרויקט כולל חמש מנהרות באורך כולל העומד על כ-20 קילומטרים וכן 8 גשרים באורך כולל של כשלושה וחצי קילומטרים.
  • מרבית תוואי הקו הושלם מבחינה הנדסה אזרחית – נותר להשלים עבודות הקמה בגשר 10 וכן סיום בניית מנהרות קישור במנהרה 3 באזור שער הגיא. כלל אורך תוואי הקו הוא כ 31 ק"מ.
  • עד סוף 2015 מרבית קבלני התשתיות אמורים לסיים את עבודתם, במקביל להמשך הקמת מערכות החשמול, המערכות האלקטרו-מכאניות ומיסעות הבטון.
  • בסמוך לירושלים יעבור תוואי הקו בעומק של כ-80 מטר מתחת לפני אדמה. הנוסעים יעלו לתחנה בשדרות שז"ר, תחנת האומה, באמצעות מעליות ודרגנועים שיובילו אותם בתוך מספר דקות אל המפלסים העליונים של התחנה.

מנהרות

  • מנהרה מס' 1 מלטרון עד שער הגיא:
    מנהרה מס' 1 (מנהרה כפולה) באורך של כ-3.5 ק"מ.
    המנהרה נכרתה באמצעות מכונת ה- TBM (Tunnel Boring Machine) , על ידי קבוצת "מנרב" בשותפות עם החברה הרוסית MOSCOW METROSTROY .
    כריית המנהרה הסתיימה באוגוסט 2013, כשלושה חודשים לפני המועד המתוכנן.
  • מנהרה מס' 2 משער הגיא לנחל יתלה:
    צמד המנהרות, משער הגיא ועד לנחל יתלה, באורך כולל של 1,200 מטר.
    950 מטר מהם בכרייה ו-300 מטר נוספים בחפירה ובכיסוי לאחר מכן.
    מנהרה זו בוצעה במגוון של שיטות כרייה ביניהם בשיטת קידוח-פיצוץ וכן בשיטת חפירה-מילוי.
  • מנהרה מס' 3 מנחל יתלה לאזור מבשרת ציון (המנהרה הארוכה ביותר בישראל):
    זוג מנהרות באורך של כ-11.6 קילומטרים כל אחת, בין נחל יתלה ועד לנחל חלילים, מזרחית למבשרת ציון.
    צמד המנהרות נכרו באמצעות שתי מכונות TBM שהובאו לארץ במיוחד מגרמניה. אורך כל מכונה כ-150 מטר. קוטר כל מכונה עומד על כ-10 מטר. כל מכונה שונעה מנמל אשדוד, באמצעות 60 מובילים ענקיים.
    משקל כל מכונת קידוח מגיע ל-1,500 טון. כריית המנהרות מתבצעת כאשר המכונה מתקדמת לתוך הסלע תוך כדי שראש הכריה מפורר את הסלע בחזית והזרוע הרובוטית מתקינה את טבעות הבטון המרכיבות את המנהרה במצב הסופי. מכונת כרייה מפנה את העפר הכרוי בעזרת מערך של מסועים לאחור. ציוד, טבעות בטון לדיפון המנהרות וחומרים נוספים, מועמסים על רכבות עבודה ייעודיות ומועברים לנקודות העבודה לאורך המנהרות. יתרונה המשמעותי של מכונת הכרייה הינו בהרכבת טבעות הבטון באמצעות מערכת רובוטית הידראולית תוך כדי ביצוע הכרייה.
    קצב ביצוע הכרייה של מכונות ה – TBM עומד על כ-22 מטר ביום, שהם כ-500 מטר בחודש, תוך פעילות רציפה לאורך כל שעות היממה. עלות כל מכונה נאמדת בכ-80 מיליון שקל.
    רכבת ישראל, באמצעות הקבלנים מטעמה, הקימה ערוץ לוגיסטי נרחב לטובת מכונות ה-TBM שמספק לכל מכונה כ-1,000 טבעות בטון בחודש.
    מכונת ה-TBM בישראל לפני תחילת כריית מנהרה 3 (ברקע – גשר 8 ומנהרה 2)
  • מנהרה מס' 4 מאזור הכניסה לירושלים (גינות סחרוב) ועד לרציפי תחנת הרכבת 80 מטר מתחת לפני הקרקע (תחנת האומה):
    מנהרה 4 כוללת מנהרה אחודה לצמד מסילות רכבת באורך של כ – 2.6 ק"מ, אשר מתפצלת בחלקה המזרחי לשתי מנהרות המגיעות אל שתי אולמות התחנה שהינם באורך כולל של כ – 320 מ' ובחתך של כ – 400 מ"ר כל אחת.
    מנהרה 4 מתוכננת ממזרח לעמק הארזים, פיתחה המערבי נמצא מתחת לכביש מס' 1 (ממערב לגינות סחרוב) וסיומה במתחם הכניסה לעיר בתחנת הרכבת תחנת האומה הנבנית בעומק של כ – 80 מטר (בין בנייני האומה לתחנת אגד המרכזית).

גשרים

בפרויקט הקו המהיר לירושלים קיימים 8 גשרים לאורך תוואי הרכבת.

  • גשר 6
    אורכו של הגשר כ- 1,250 מטר, וזהו הגשר הארוך ביותר בישראל. הגשר נבנה בסמוך למחלף לטרון מעל נחל איילון. זהו גשר כפול כאשר על כל מסילה תיסע רכבת לכיוון אחר. הגשר בוצע בשיטה של יציקת תבנית מתנייעת (MSS) – שיטת בנייה זאת אופיינית לגשרים ארוכים בעלי מפתחים גדולים.
  • גשר 8
    אורכו 155 מטרים, עובר מעל נחל יתלה. הגשר מתחיל בקצה המזרחי של מנהרה 2 המובילה מכיוון עמק איילון ומסתיים בכניסה למנהרה 3.
    לצורך שמירה מרבית על אזור נחל יתלה, הגשר הכפול בוצע בשיטת היציקה המאוזנת והוא עומד על ניצב אחד בלבד, כל זאת על מנת למזער פגיעה בערכי טבע ושמורות נוף.
  • גשר 10
    בימים אלו מוקם גשר רכבת בגובה של כ-95 מטרים ובאורך של כ-960 מטרים מעל עמק הארזים. גשר זה הינו הגשר הגבוה ביותר בישראל, וככזה הוא מהווה אתגר הנדסי וביצועי מרשים
הסיור היה מענין ומרנין. אני רוצה להודות לחברי העמותה ומנהלי הפרויקטים שהגיעו וגדשו את הסיור, וכמובן למארחינו על אירוח מכל הלב ובקיאות מרשימה בפרטים. המידע על הפרויקט המופיע בסקירה זו הינו מטעם רכבת ישראל, מנהלת הקו המהיר לירושלים. תודה רבה ולהתראות בסיור הבא!
הסיור היה מענין ומרנין. אני רוצה להודות לחברי העמותה ומנהלי הפרויקטים שהגיעו וגדשו את הסיור, וכמובן למארחינו על אירוח מכל הלב ובקיאות מרשימה בפרטים. המידע על הפרויקט המופיע בסקירה זו הינו מטעם רכבת ישראל, מנהלת הקו המהיר לירושלים. תודה רבה ולהתראות בסיור הבא!
שיתוף
ציוץ
פרסום

בואו נשמור על קשר...


אנא הקדישו רגע מזמנכם למלא את טופס הרישום לצורך קבלת תוכן מקצועי.
זה יעזור לנו להבין את צרכיכם המדויקים ולהתאים את התכנים שלנו לדרישותיכם.