12 ביוני 2017

פורום ניהול פרויקטי בינוי ותשתיות של PMI-ישראל התארח במשל"ט משהב"ש – מרכז השליטה והבקרה הארצי של משרד הבינוי והשיכון בירושלים.

היה זה המפגש התשיעי במספר של הפורום, והשתתפו בו כ- 30 מנהלי פרויקטים ובעלי תפקידים אחרים בפרויקטי בינוי ותשתיות ממגוון ארגונים וחברות.
מרכז השליטה והבקרה מנהל ומבקר למעלה מ-1,200 פרוייקטי בניה המבוצעים במקביל בישראל.
המשל"ט, שהוקם על ידי משרד הבינוי והשיכון בסיוע חברת אורנטק, נבנה במטרה לחסוך זמן ומשאבים יקרים, להעלות את האפקטיביות של תהליכי ניהול הפרויקטים, לשפר את התיאום בין הגורמים השונים ולסייע לבעלי התפקידים באמצעות כלי ניהול חדשניים.
המשל"ט מציג בזמן אמת מידע רלוונטי ומהימן אודות פרוייקטי הבניה שבאחריות משרד הבינוי והשיכון, לפי אבני הדרך אשר מופו בתחילת התהליך.
המשל"ט מאפשר זרימה רוחבית של מידע, כך שבעלי התפקידים רואים בכל עת תמונת מצב עדכנית ומקבלים בהתאם החלטות, שמטרתן פתרון בעיות ומניעתן, התמודדות עם "צווארי בקבוק" וקיצור התהליך הארוך.
תוך זמן קצר, שינה המשל"ט את דרך החשיבה של הנהלת המשרד ואת אופן הניהול של תהליכי הבניה בישראל, ובכך החל להשפיע על אזרחי ישראל הכמהים לפתרונות דיור.
בשתי ההרצאות הוצגו תהליכי הקמת מרכז השליטה והשפעתו כיום, מה הוביל להקמתו, הצגת מערכת ה- PPM שהוטמעה בו, השילוב עם מערכת ה- BI והסקת מסקנות בנוגע לפרוייקט (PI – Project Intelligence), בניית בסיס נתונים לכל הפרויקטים, פיתוח פתרונות ייחודיים המאפשרים את הצגת המידע והזרמתו, קביעת דיווחים תקופתיים, הטמעת תהליכי העבודה, שינוי התרבות הארגונית במשרד ממשלתי ועוד.

שקופית קודמת
שקופית הבאה

כמה מילים על המשל"ט, אופן העבודה בו ותרומתו לתהליך הניהולי:
מה זה פרויקט במשב"ש?
כל פרויקט מחולק ל-3, כל חלק מכיל 4 שלבים עיקריים:
ייצור למלאי – מהרגע שמישהו מצביע על שטח במפה ומחליט שבאותו המקום יבנה פרוייקט.
4 שלבים עיקריים: איתור עתודות, בדיקת התכנות, תכנון הקרקע, "כניסה למלאי"
תכנית ביצוע – מורידים את התכנון רזולוציה אחת למטה ומתרגמים את התכנון לפרקטיקה.
4 שלבים עיקריים: תכנון מפורט, אומדן עלויות, מכרזי פיתוח, מכרזי שיווק
בניה – השלב בו מתבצעת הבניה עצמה ע"י היזמים
4 שלבים עיקריים: תשתיות ופיתוח, בניית בנינים, בניית מוסדות ציבור, ובדרך כלל מסירה לרשות

טופולוגיה של פרויקט- כך נראה פרויקט
חטיבת שטח שמחולקת למתחמים, בכל מתחם זוכה יזם אחר ובסה"כ ישנם כמה יזמים שפועלים באותה גאוגרפיה; כל יזם נמצא בקשר מול משהב"ש, ולכל אחד מהם חוזה המכיל את כל השלבים שבהם מתחייב היזם לעמוד, ובו בזמן מתחייב המשרד לעמוד בפיתוח הגיאוגרפיה והתשתיות (רמזורים, מדרכות, מחלפים וכו'); גם עבודות הפיתוח מתבצעות בצורה דומה, ומול כל קבלן ביצוע עומד המשרד עם חוזה מתאים.
אמנם לא חושבים על זה בהתחלה, אולם 2/3 מתכולות הפרויקט מתרחשות בכלל מחוץ לנ"ל – קיימים גורמים רבים בהם תלוי פרויקט (חברת החשמל, מינהל התכנון, משרד החינוך, מקורות ועוד ועוד..). משך פרויקט במדינת ישראל לוקח בין 13 ל- 18 שנים מרגע זיהוי הקרקע ועד לשלב האכלוס(!).
על 1,200 הפרויקטים אמונים כ- 640 עובדי המשרד, המנהלים עשרות אלפי אבני דרך חוזיות הפזורות לאורך התהליך.

ההיגיון המסדר – הפתרון
הכנסת חברות זרות להן לא יהיו את המגבלות שיש לעובד הישראלי. בנוסף – הכנסת פועלים פלסטינים, אבל הפעם המשרד ידאג להכשרתם טרם תחילת העבודה (בניית מערך הכשרות).
ההיגיון המסדר משול לשולחן העומד על "3 רגליים": 1. תרבות ארגונית 2. תהליכי עבודה 3. טופולוגיה.
מתבצע ע"י הקמת פורום "שולחן עגול" בו יושבים כל הגורמים הרלוונטיים על מנת לקדם תהליכים ולהסיר חסמים בדרך ליעד – אכלוס!
במשל"ט נבנה גאנט גנרי המכיל 592 שלבים שמתקיימים בכל פרויקט; הגאנט בנוי מרצף לוגי ושפה אחידה, וכולל זמני תקן ואבני דרך מרכזיות בתהליך, כולל קדימויות, בלוחות הזמנים.
קיימים 4 עולמות תוכן אותם מתכללים במשל"ט:

  • מעקב ובקרה על פרויקטי בניה חדשה
  • מעקב ובקרה על מימוש החלטות
  • התאמות בשגרה הניהולית
  • מעקב ובקרה של תכנית העבודה.

הכלים העיקריים
לכל פרויקט קיים גאנט – לוח זמנים שעליו חותם מח"ט; כל הגאנטים נמצאים במרכז פרויקטים אחד, והם זמינים לכל החברות המנוהלות ומנהלי הפרויקטים.
OnePager – בעזרתו ניתן לנהל את כל התחייבויות החוזיות באתר; כלי זה מציג בדף אחד תמונת מצב על הפרויקט כולו, רואים דוגמה שבה יזם מסיים את התחייבותו מוקדם מהתאריך הנקוב בחוזה – לכאורה זהו מצב מצוין, אך בפועל עלול להוות בעיה, יש סיכוי שבאזור האתר טרם הסתיימו עבודות הפיתוח ואין תשתיות מוגמרות.
GIS – הדבקת הנתונים שמנוהלים בגאנטים בתצוגת שכבות, תחזית שבעזרתה ניתן לזהות איחורים וקדימויות והכל בתצוגת על כשרואים את הנתונים "על המפה". כך אפשר לשבת עם בעלי תפקידים ברמות שונות [ראש עירייה, מנהל מחוז, מנכ"ל/שר וכיו"ב) ולאפשר לזהות פערים עתידים במבט מהיר.
QlickView – תצוגות ה-BI – מערכת אחת שמרכזת את כל הנתונים מ- 12 מערכות המידע הקיימות במשרד, וכולל את הנתונים המנוהלים במשל"ט; הכלי בעל יכולות מרשימות, מאפשר לייצא את הנתונים בקלות ולנתח אותם בכל צורה שרוצים.

לאחר ההרצאה המאלפת מפי איש מערכות מידע שניחן בראייה עיסקית מבורכת ונדירה, הוזמנו לסיור מודרך בחנות, בידיה האמונות של ענבר אדדי, מנהלת החנות.
שמענו על המחשבה וההכנה של כל פינה בחנות באופן מעורר הערצה למידת המקצועיות והירידה לפרטים.
למשל, הידעתם לאיזו שעה מכוונים כל השעונים בחנות: עשר ועשרה. למה? כדי שהשעון יראה מחייך…
אין ספר שביקור באיקאה מעתה ואילך ירגיש אחרת.
אני רוצה להודות לחברי העמותה ומנהלי הפרויקטים שהגיעו ונהנו מהסיור, וכמובן למארחינו על אירוח מוקפד ומקצועי שהכניס אותנו הביתה בהכנסת אורחים חמה.

תודה רבה ולהתראות בסיור הבא!

שיתוף
ציוץ
פרסום

בואו נשמור על קשר...


אנא הקדישו רגע מזמנכם למלא את טופס הרישום לצורך קבלת תוכן מקצועי.
זה יעזור לנו להבין את צרכיכם המדויקים ולהתאים את התכנים שלנו לדרישותיכם.