תפריט

Home

אירועים קרובים

אפריל 2018
S M T W T F S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5

סקירת ערב העיון של עמותת PMI והמכון הטכנולוגי בחולון,

מבט לפרויקט- 12 במאי 2014 -

"מי מעורב בפרויקט שלי?, על מעורבות בעלי ענין בארגון"

ב-12 למאי התכנסנו לערב עיון נוסף של "מבט לפרויקט" , שיתוף פעולה של PMI ישראל והמכון הטכנולוגי בחולון, במהלכם הקהל נחשף לשתי הרצאות במגוון תחומים הקשורים לניהול פרויקטים כמו גם לאפשרות להעשרת הרשת החברתית.

 

לפעילויות אלו שתי מטרות עיקריות: הראשונה היא החלפת רעיונות, העשרה, לימוד של אספקטים חדשים בניהול פרויקטים או רענון וחידוד של ידע קיים.

המטרה השניה היא פלטפורמה להגדלת הרשת החברתית (נטוורקינג), האפשרות להכיר אחד את השני ולפתח למעשה קהילת ידע בה אפשר יהיה להתיעץ, להידבר וליצור שיח מקצועי בנושא ניהול הפרויקטים.

השתתפות במפגשים אינה כרוכה בתשלום והיא מעניקה למי מביננו שמוסמך PMP, זכאות ל2 נקודות PDU.

הנושא למפגש הנוכחי היה מי מעורב בפרויקט שלי?, על מעורבות בעלי ענין בארגון

כיום בכל ארגון יש פרויקטים,

יש ארגונים שכל עבודתם פרויקטלית, כלומר שההכנסות הן מתשלום עבור ביצוע הזמנות ללקוחות, והארגון למעשה חי מפרויקטים. זה יכול להיות פרויקטי פיתוח מוצרים שנמכרים ללקוחות על פי הגדרת דרישות,
זה יכול פרויקטי ישום של תוכנות מדף שעוברות "קסטומיזציה"/ התאמה לצרכי הלקוח,
זה יכול היות פרויקטי בנייה שנבנים עבור הלקוח על פי צרכיו ועוד.

יש ארגונים שהם היברידיים, כלומר שחלק מעבודתם היא פרויקטים וחלק אחר. פרויקטים הם לפעמים לשימושים פנימיים: פרויקטי או"ש (ארגון ושיטות) לשיפור תהליכים, פרויקטי מערכות מידע שעוסקים בפיתוחים פנימיים לצרכי הארגון ועובדיו, פרויקטים במשאבי אנוש ועוד. פרויקטים אלו תורמים לתוצאות העיסקיות של הארגון באופן ישיר או עקיף.

אבל בסופו של יום בכולם יש פרויקטים, ובכולם הפרויקטים תורמים לתוצאות העיסקיות, וזו הבנה שמחלחלת לארגונים בכל הסקטורים: פרויקטי פיתוח מוצר, פרויקטי IT, פרויקטי בניה, פרויקטי שיווק, פרויקטי או"ש וכד'.

ואם כך- הרי שבכל ארגון כמעט כולם בעלי ענין בניהול פרויקטים, חלק ניכר מהעבודה המתבצעת בארגון היא לטובת הפרויקטים וחלק ניכר מהעובדים בארגון עובדים בצורה ישירה או עקיפה לטובת הפרויקטים.

בעלי ענין על פי הגדרתם ב PMBOK  הם: " אדם או ארגון המעורבים בפרויקט בצורה פעילה, או שהאינטרסים שלהם עלולים להיות מושפעים לרעה או לטובה כתוצאה מביצוע הפרויקט או מהשלמתו. בעל ענין יכול גם להפעיל את השפעתו על הפרויקט ועל תוצריו".

בקטגוריה הזו נכללים גורמים רבים, חיצוניים לארגון כגון לקוחות, ספקים, מתחרים,
ופנימיים, שהם כל המערכות הפנים ארגוניות שנותנות שירותים לארגון.

לכל אלו מעורבות ואינטרסים בפרויקט. על מנת שהפרויקט יצליח ואכן יתרום לתוצאות העיסקיות של הארגון, מנהל הפרויקט צריך לוודא שכל בעלי הענין יהיו רתומים וחיוביים לגבי הפרויקט. וזו - משימה לא פשוטה.

בארגון בעל מבנה מטריציוני, צוות הפרויקט עובד עבור הפרויקט בהשאלה לפרק זמן שהפרויקט נמשך. כלומר, שאין יחסי מנהל- עובד בין מנהל הפרויקט וצוות הפרויקט. במצב כזה יכולת הרתימה של בעלי הענין השונים לפרויקט מורכבת עוד יותר. איך למשל תגרום לאיש הרכש לטפל בהוצאת הזמנה לספק שאתה צריך לפרויקט שלך בדחיפות הנדרשת כאשר יש לו עוד עשרות הזמנות לטפל בהן והעדיפות שהוא רואה לנגד עיניו לא בהכרח אותה עדיפות שיש לך. או האם תרגיש צורך לדווח סטטוס פרויקט לאיש כספים שמצד אחד אתה לא נמצא איתו בקשרי עבודה שוטפים אבל מצד שני הוא זה שגובה מהלקוח שלך את הכסף בעבור הפרויקט? וכד'

הנושא של ניהול בעלי ענין תופס כל כך הרבה תשומת לב לאחרונה, שבPMI  הקדישו לנושא פרק חדש ושלם בפני עצמו. אם עד לאחרונה ניהול בעלי ענין היה חלק מתוך ניהול התקשורת באופן כללי בפרויקט, הרי שבגרסת ה PMBOK האחרונה נכתב פרק ייחודי לניהול בעלי ענין Stakeholders management. (ואגב, ממש בימים אלו יצא מהדפוס הספר בגרסתו העברית, לידיעתכם).

ולכן בחרנו להקדיש את ערב העיון הזה לנושא מעורבות בעלי ענין. ההתמקדות היא יותר בבעלי הענין הפנימיים בארגון ופחות בחיצוניים, כלומר- כספים, שיווק, רכש, לוגיסטיקה ועוד, ואיך כל אחד מהם משפיע על הפרויקט.

הערב כלל שני מרצים מכובדים משני ארגונים ותיקים ומוכרים שסיפרו לנו איך הם מנהלים את בעלי הענין המעורבים בפרויקטים שלהם.

הרצאה 1:  מר מושיק שיר, מנהל פלטפורמת ביצועים עיסקיים בחברת מיקרוסופט

בוגר תואר שני במנהל עסקים באוניברסיטה העברית בירושלים ותואר ראשון בתקשורת וניהול במכללה למנהל.

15 שנות נסיון בתחום ה CRM+BI עם נסיון כיועץ חברות וניתוח עסקי, ב10 השנים האחרונות משמש במיקרוסופט כמנהל גלובלי של פלטורמת הביצועים העסקיים ((scorecard והBI (business intelligence)

בעל ניסיון רב בהובלת פרוטפוליו ותכניות בכל שלבי הlifecycle IT, משלב הרעיון והתכנון לשלב הbusiness value realization

בעלי עניין חיצונים לפרויקט ה- Scorecard הארגוני

מושיק סיפר בהרצאתו שני סיפורי פרויקטים המתארים כיצד לתאם ציפיות מול בעלי עניין בארגון שחיצוניים לפרויקט

הסיפור הראשון התייחס לבעלי ענין כגון סמנכל הכספים , איש השיווק, מנהלי הסגמנטים ועוד, ותיאר כיצד ניתן לעבוד ביחד על תכנון מדוקדק ולייצר שיתוף פעולה.
הסיפור השני התייחס ל 16 מנהלי סקורכרדים שונים בחול מולם עובדים, וכיצד לייצר שיתוף פעולה מולם על אף שהפרויקט מתיחס לאוטונומיה העסקית שלהם.

לינק למצגת:

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

הרצאה 2:  מר שלמה הורביץ, project director לפרויקטי בילינג בקומברס

שלמה הורביץ – PROJECT DIRECTOR לפרוייקטי BSS (בילינג)  בקומברס COMVERSE LTD

התמחות בניהול מערכות תקשורת – אוניברסיטת ת”א. בעל ניסיון רחב של מעל 25 שנה בניהול כללי ופרויקטים. נשא באחריות הכוללת לפעילויות כמנהל שיווק ופרויקטים של רשת ה- DATA ב- IBM ומנהל כללי של AT&T בישראל .

התמקצעות והתמחות בפרויקטים גלובליים ומעורבות ואחריות ישירה בכל שלבי מחזור החיים הן כלקוח והן כספק . ניסיון רב ההכרחי לניהול מארג היחסים העדין כ”שגריר” הלקוח בארגון הפנימי ונציג הספק בפני הלקוחות.

כיום מנהל בקומברס מספר פרויקטים באפריקה ואירופה.

מנהל הפרויקט – פוליטיקאי ולהטוטן בהפעלת ממשקים שונים באירגון הפנימי

כמנהלי פרויקטים מקצועיים פנייתנו הטבעית הינה להתמקד בתהליכים, טכניקות והאמצעים המוכרים לנו לניהול תקין. עם זאת, יש לדעת כי יש להתממשקות עם גורמים שונים בארגון הפנימי שלנו יש חלק הכרחי וחשוב בניהול, שיפור הביצועים ואספקת המדדים הדרושים להנהלה.

שלמה התמקד בהרצאתו במעורבות הדו-סיטרית והרב שלבית הזו עם הגורמים השונים (מכירות, כספים, לוגיסטיקה, משפטי ,תפעול ,הנהלה וכו’)  החל משלב המו”מ וכלה בסגירת הפרוייקט. כמו כן על הנדרש לודא כי התוצרים המתקבלים עונים לדרישות מנהל הפרויקט.

לינק למצגת:

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

תודה למרצים שהקדישו מזמנם ומרצם על מנת להעשיר אותנו בידע נוסף, לכל העוסקים במלאכה מטעם המכון ומטעם העמותה,   וכמובן- לקהל שהגיע.

להתראות בערב העיון הבא.

נכתב ע"י גלית יסקרביץ- טיץ, PMP, סגנית נשיא לקשרי תעשיה ומימשל בPMI  ישראל