תפריט

ימי עיון

פורום ניהול פרוייקטי בינוי ותשתיות – סיכום מפגש מספר 3

היבט משמעותי להצלחת פרוייקט הוא הבנת הסביבה התרבותית בה הוא מתנהל; בין אם המדובר בלקוח, בשותף עסקי או בצוות פרוייקט רב-לאומי - לרקע התרבותי השפעה רבה. מנהלי פרוייקטים רבים נדרשים להתמודד עם הבדלים תרבותיים בדרך החיובית ביותר האפשרית כדי לוודא את הצלחת הפרוייקט.

מעטים המקרים בהם מתאפשרת קבלת פרספקטיבה כיצד נתפסים מנהלי פרוייקטים ישראלים בעיני גורמים מקצועיים זרים.

הזדמנות כזו התאפשרה במפגש השלישי של פורום ניהול פרוייקטי בינוי ותשתיות מטעם PMI-ישראל, שהתקיים ב-21 בינואר 2015. במסגרת הפורום, שהתארח הפעם במשרדי "נתיבי ישראל" וכלל למעלה מ- 40 משתתפים ממגוון רחב של חברות וארגונים, הציג מר Tony Burchell, מנהל פרוייקטים בחברת Parsons Brinckerhoff את רשמיו מעבודתו פה בישראל. בורצ'ל משמש מזה כשנה כמנהל פרוייקט הקו האדום בחברת נת"ע, והוא מגיע לתפקיד לאחר מילוי תפקידי ניהול בכירים בשורה ארוכה של פרוייקטי הסעת המונים באסיה ובאירופה.Binui forum feb 2

לבורצ'ל ניסיון רב בפרוייקטים מסוג זה, ובמהלך שנות עבודתו עבד במקומות מגוונים, הן מבחינת האוכלוסייה, התרבות הארגונית והשלטונית; הרצאתו של בורצ'ל כללה שני חלקים:

בחלק הראשון, שטח בורצ'ל בפני הנוכחים את משנתו הניהולית. לדבריו, למד את אמנות ניהול הפרוייקטים במסגרת עבודתו, ולדעתו היבטי המפתח בניהול פרוייקטים הינם:

1. יעדים פשוטים וברורים – תכולה ברורה (מה), לוח זמנים הברור לכולם (מתי) וקביעת שיטות עבודה פשוטות הנאכפות (איך).

2. מחויבות ומנהיגות – מנהל פרוייקט בעל חזון ואנרגיה שיניע ויקדם את הפרוייקט; למרות שקיימים סגנונות מנהיגות שונים, על מנהל פרוייקט להטמיע בקרב אנשי הצוות מחויבות ואמונה ביכולתם לעמוד ביעדים, ולדעת להבליט הצלחות ולהעריך עבודה טובה.

3. חברי צוות מנוסים ובעלי יכולות שידעו לשתף פעולה אחד עם השני; הצוות הוא הגורם החשוב ביותר להצלחת הפרוייקט.

4. השקעה בתקשורת, בדגש על טיפול מוקדם בבעיות.

5. סתגלנות ותושייה – שמירת המיקוד ביעדי הפרוייקט; שינויים יתרחשו תמיד, וצריך להיות מוכנים אליהם עם תכניות מגירה, אי פחד מהתמודדות עם בעיות ושימוש נכון במומחיות של חברי הצוות; כישלון אינו אפשרות!

Binui forum feb 1

 

בחלק השני של ההרצאה, הציג בורצ'ל את נקודות החוזק והחולשה של ניהול הפרוייקטים בישראל, כפי שהתרשם מעבודתו בארץ בשנה האחרונה:

 

1. נקודות החוזק:

a. מנהלים פרקטיים, מחויבים וממוקדים שלא חוששים מקבלת החלטות.

b. רמת מחשוב גבוהה שמתבטאת בהיצע של כלים טובים, הבנה של יכולות ה-IT ואיזון נכון בין תוכנות וטכניקות אחרות.

c. נטוורקינג ועבודת צוות –לכל ישראלי יש רשת קשרים ענפה; בורצ'ל רואה זאת כפועל יוצא של השירות הצבאי ותרבות שמקדמת יוזמה (בניין הארץ). ישראלים, הוא מתרשם, מאוד פתוחים ומקוריים במחשבתם.

d. רמת הכשרה גבוהה של מהנדסים ומנהלים ותנאי שוק עבודה המאפשרים לעובדים צעירים לצבור ניסיון ולהביע את דעתם.

e. תהליכים מפותחים לניהול סיכונים מיושמים עפ"י התקנים הבינלאומיים הטובים ביותר.

f. המבנה הארגוני הישראלי פחות קשיח בהשוואה לארצות אחרות; ישנה נגישות רבה יותר להנהלה הבכירה, דבר המאפשר זרימה של מידע.

 

2. נקודות חולשה:

a. ניהול בטיחות – בורצ'ל חזר והדגיש נקודה זו. לטענתו, התקנות קיימות אך לא מיושמות כראוי. התרבות הארגונית בנושא בטיחות הינה ברמה נמוכה. מהיכרותו עם הנושא, האחריות על בטיחות הינה של כל העובדים, ולא רק של אחראי הבטיחות, כפי שנפוץ בארץ. הוא מתרשם שההנהלה הבכירה אינה רואה את סוגיית הבטיחות כבעיה שלה.

b. ארגון ושיטות – אין תיעוד איכותי של נהלים והם אינם נגישים. כמו כן, תחום ניהול המסמכים ובקרת תצורה הינם ברמה נמוכה.

c. בירוקרטיה – קשה מאוד לקבל היתרים עקב מערכת ממשלתית מורכבת. אין יכולת לתת לפרוייקטים מסוימים עדיפות כך שיקודמו מהר יותר. אחת מההשלכות של הסבך הבירוקרטי הינה גידול בעלויות ודחיפה של פרוייקטים לשיטות תכנון-מכרז-ביצוע, לעומת שיטת תכנון-ביצוע היעילה יותר.

d. רכש – שיטות העבודה פה, לדעת בורצ'ל, מיושנות וממוקדות מדי במחיר. הוא חושב שחוזי ביצוע מבוססי כתבי כמויות מצריכים משאבי ניהול רבים ולא מהווים תמריץ לקבלנים להתייעל. עוד גורמים שפוגעים בתהליך הרכש הם תכנון שמרני ובקרה ממשלתית שמאריכים את תהליכי הרכש.Binui forum feb 3

e. תקשורת – ישנה לעיתים גישה לעומתית בניהול חוזים ("אנחנו" מול "הם"). בורצ'ל טוען שיש מקום לשיפור בתרבות הישיבות וכן ביכולת לתת היזון חוזר חיובי כשמתאים. הוא הדגיש שרמת הדיווח של בעיות נמוכה.

f. הנקודה האחרונה אותה העלה בורצ'ל היא ההימנעות בכל מחיר משינויים והצורך בניהול שינויים תוך ניתוחם באופן אובייקטיבי ורק לאחר מכן לקבל החלטות.

לסיכום, יש נקודות חוזק וחולשה בכל תרבות ומה שמשנה הן התוצאות.

הגורם האנושי הוא זה שמוביל להצלחתם של פרוייקטים, ובישראל, לפי בורצ'ל, יש מנהלי פרוייקטים טובים, פרקטיים ובעלי מוטיבציה שמצליחים בביצוע פרוייקטים.

 

הוכן ע"י: איתי שטיין, IDE